0 487 visningar

11 svar

Behöver hjälp med artbestämmningen

Lena M

20 jun 2011 kl. 09:07

Vet inte vilket släkte jag skall leta i , har bläddrat både fram- och baklänges i ett par böcker , men icke.
Växte i hjulspår efter skogsmaskin, gräs, hallonris, sly, barrskog bredvid.
Vilken svamp är det, nöjd om jag bara får veta släktet så kan jag söka vidare.

Vet inte

0

Michael Krikorev

20 jun 2011 kl. 11:47

Hej, det skulle inte förvåna mig om det är tidig åkerskivling (Agrocybe praecox). Den är variabel i både hattfärg och storlek.

0

Lena M

20 jun 2011 kl. 12:17

Nu blir jag förvånad att den puckliga svampen kanske är tidig åkerskivling.
Jag såg några nere i hästhagen som jag artbestämde till just den arten, är jag ute och seglar ?

tidig åkerskivling

0

Hans v E

20 jun 2011 kl. 12:19

Är det inte mörk åkerskivling (Agrocybe erebia) då?

0

Lena hann emellan....

Hans v E

20 jun 2011 kl. 12:26

Jag menar att den första svampen borde vara mörk åkerskivling.

Den andra ser ut som en Stropharia, kanske pepparkraging. Det finns en vitkraging också.

0

Lena hann emellan....

Bo E

20 jun 2011 kl. 14:19

jag tycker att lenas första bild kan vara åkerskivling - den andra nåt annat, som ju Hans v E har satt namn på

0

Jan A, Uppsala

20 jun 2011 kl. 16:26

Alla är väl tidiga åkerskivlingar av samma “typ” som jag hittade i en flishög förra våren. De kom också i år, men allt blev nu troligen gris- eller grävlingmat, såväl frk som (en avsevärd del av) mycelet!
Se här mitt fjolårs fynd och diskussionen om det: http://svampguiden.com.digitest.biz/forum_visa.asp?inr=177636&fnr=1&sok=Vad
Och årets bilder. De två första från 30 maj

0

Jan A, Uppsala

20 jun 2011 kl. 16:29

och sen kommer tre från 8 juni. 
Nu är det ännu mera uppgrävt och helt svamptomt.

0

Lena M

20 jun 2011 kl. 17:57

Tack för svaren som gör att jag inte vet vad som är rätt / fel.
Har Hans v E eller Jan A svaret ?
Har i.a.f förstått av Michael K:s inlägg att den kan vara väldigt variabel i färg, svårt för en lekman som jag att avgöra.

0

Irene A

20 jun 2011 kl. 18:24

Lena, lita på Michael!

Det där att Agrocybe praecox är väldigt variabel, kan bero på att den faktiskt består av flera arter som vi inte kan skilja åt på ett säkert sätt utan DNA-undersökning (acericola, gibberosa, sphaleromorpha och kanske fler..).

0

Lena M

20 jun 2011 kl. 19:11

Okey !
Men är den ljusa svampen som jag lade ut också en agrocybe ?
Usch, de här var svårt !

0

Karl S

20 jun 2011 kl. 20:06

Din andra bild: En Agrocybe med den hattfärgen kan bara vara A. molesta (= dura), men det ser ut som om sporfärgen är mörkare än hos Agrocybe, nästan svart. Så jag håller med Hans om att det bör vara en Stropharia.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone