0 430 visningar

7 svar

Ej svamp, larver!

Daniel

20 jun 2011 kl. 13:29

Hittade dessa äckliga larver i trädgården häromdagen.. Hundratals av dem i lönnen och ett annat mindre träd var helt utan blad i deras framfart. Någon som har tips om vad det kan vara för kryp och om man kan förgöra dem på något sätt?

Larver av vad?

0

Disa

20 jun 2011 kl. 13:50

Är det inte häggspinnmal? De är tydligen på G igen

0

Lilla My

20 jun 2011 kl. 14:02

http://www.harrydaposten.se/nyhet_visa.asp?id=1063&sidnamn=Nyheter

Träden dör inte, men det ser illa ut. Har ingen aning om de går att få bort, tyvärr.

0

Bo E

20 jun 2011 kl. 14:12

det blir små vita fjärilar av dem när de lämnar trädet kommer det att växa ut nya blad

0

Irene A

20 jun 2011 kl. 14:35

Testa att bespruta dem med såpvatten - har läst att det funkar.

Stämmer det verkligen att alla trädslag återhämtar sig efter angreppen? Jag vet att häggen gör det, men misstänker att häggspinnmalen har varit skuld till att bl.a. många alar har dött.

0

Daniel

20 jun 2011 kl. 15:17

Ser ut att vara dem ja.. Tack för hjälpen.

0

Lilla My

20 jun 2011 kl. 17:13

Irene: en vän som bor i Borås visade mig ett jätteangrepp på Hässleholmen förra året. Det såg hemskt ut, rena skräckfilmen med hela träddungar som vävts in i tunna silkestrådar. Träden där klarade sig, men det betyder förstås inte att alla träd klarar sig, det vet jag inget om egentligen. Träd som är försvagade av annat kanske stryker med av larvernas behandling?

SLU menar på att det inte är så farligt: http://www-skogsskada.slu.se/SkSkPub/MiPub/Sida/SkSk/Read/ReadDetails.jsp?DiagnosisID=850

0

Irene A

20 jun 2011 kl. 17:45

Lilla My, jag vet som sagt att häggen klarar sig bra, den är anpassad att göra det. Själva angreppet stimulerar ny bladtillväxt hos dem.
Men hur går det när andra träd angrips - någon som vet?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone