nu börjar det komma upp nejlikbroskskivling i de mycket tydliga häxringarna under en stor ask i parkmiljö
i samma ringar har tidigare år växt vårmusseron
hur hänger det ihop?
har nejlikbroskskivlingen slagit ut musseronen eller kan de samexistera i samma häxringar
????????
detdär med vårmusseron i granskog tycker jag är lite märkligt och därför lägger jag till en följdfråga:
Är det vanligt att den växer naturligt i granskog eller rör det sig om planterad granskog på mark som tidigare varit “gräsmatta” typ betesmark?
Jag hittar den oftast i parker eller vägkanter nära trädgårdar, och för några år sedan fanns det gott om dem i betesmark. De verkade då leva med sälg eller ek - om nu trädbestånden spelar någon roll. Men vad gäller sälgen så försvann musseronerna året efter att sälgen fälldes och de har inte kommit tillbaka.
Ja du Bo, jag vet inte om det har varit odlad mark en gång i tiden, nu är det i.a.f gammal granskog och jag har inte hittat något annat än vårmusseroner där.
Jag har en plats till med vårmusseroner, också granskog men med inslag av lite lövträd. Tror inte att det har varit odlad mark heller, långt från bebyggelse.
nej jag menade inte att det behöver ha varit odlad mark utan snarare öppen gräsmark med betesdjur och annan vegetation än granskog - men det är som sagt bara ett antagande eftersom jag aldrig sett en vårmusseron i barrskogsmiljö utan enbart i “trimmad” gräsmiljö, om det sen är en kossa ett får eller en gräsklippare som varit där o trimmat…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.