0 520 visningar

10 svar

häxringar

Bo E

20 jun 2011 kl. 14:36

nu börjar det komma upp nejlikbroskskivling i de mycket tydliga häxringarna under en stor ask i parkmiljö

i samma ringar har tidigare år växt vårmusseron

hur hänger det ihop?
har nejlikbroskskivlingen slagit ut musseronen eller kan de samexistera i samma häxringar
????????

0

Lena M

20 jun 2011 kl. 18:00

Vet inte, här växer vårmusseronerna i granskog och nejlikbroskskivlingen i gräsmattor.
Få se om någon annan har svaret.

0

Thomas i Södertälje

20 jun 2011 kl. 22:30

ger en liten puff på denna tråd.

0

Bo E

21 jun 2011 kl. 12:22

detdär med vårmusseron i granskog tycker jag är lite märkligt och därför lägger jag till en följdfråga:
Är det vanligt att den växer naturligt i granskog eller rör det sig om planterad granskog på mark som tidigare varit “gräsmatta” typ betesmark?

Jag hittar den oftast i parker eller vägkanter nära trädgårdar, och för några år sedan fanns det gott om dem i betesmark. De verkade då leva med sälg eller ek - om nu trädbestånden spelar någon roll. Men vad gäller sälgen så försvann musseronerna året efter att sälgen fälldes och de har inte kommit tillbaka.

0

Lena M

21 jun 2011 kl. 16:47

Ja du Bo, jag vet inte om det har varit odlad mark en gång i tiden, nu är det i.a.f gammal granskog och jag har inte hittat något annat än vårmusseroner där.
Jag har en plats till med vårmusseroner, också granskog men med inslag av lite lövträd. Tror inte att det har varit odlad mark heller, långt från bebyggelse.

0

Bo E

21 jun 2011 kl. 17:05

nej jag menade inte att det behöver ha varit odlad mark utan snarare öppen gräsmark med betesdjur och annan vegetation än granskog - men det är som sagt bara ett antagande eftersom jag aldrig sett en vårmusseron i barrskogsmiljö utan enbart i “trimmad” gräsmiljö, om det sen är en kossa ett får eller en gräsklippare som varit där o trimmat…

0

bo

klas jaederfeldt

21 jun 2011 kl. 17:28

på kalkön Oaxen söder om Södertälje växer vårmusseroner i ren gran/tallskog, och denna skog har nog aldrig varit betad

0

Bo E

22 jun 2011 kl. 13:33

men hur växer den i barrskog?
direkt i barrmattan eller finns det gräsbevuxen mark mellan barrträden?

0

champinjoner i häxringar

Bo E

22 jun 2011 kl. 13:44

nu byter jag ämne lite grann - idag skördade jag ett 20-tal finfina snöbollschampinjoner som växte i en halvcirkel under ek i gräsmattan vid centralstation

trevligt fynd!

0

champinjoner i häxringar

klas jaederfeldt

22 jun 2011 kl. 20:28

på barrmattan

0

i häxringar

Bo E

23 jun 2011 kl. 13:50

ja då finns det tydligen förutsättningar för vårmusseron utan gräsmattor - det var intressant och kanske kan ge lite nya ideer om hur man hittar dem till nästa vår

tack för alla svar

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone