0 846 visningar

2 svar

biskopsmössa

Lill, Skellefteå

22 jun 2011 kl. 09:21

Hej allihopa! Första gången jag tittar in i år. Ser att här är full aktivitet. Trevligt!
Skönt att vara ledig, men nu har man ju ingen ursäkt längre att inte städa i gammalt undanstoppat skrot. Fördelar är dock att det dyker upp gamla saker som man glömt bort. Hittade torkade svampar som jag sparat från svampkursen i Skövde förra året. Bl.a. Biskopsmössa som vi inte var helt säker på.
Har försökt mikroskopiera den för att försöka bestämma om det är vanlig Biskopsmössa eller om det är den lömska. Hittar inte varken på nätet eller i några av mina böcker några beskrivningar på hur den lömska ska se ut.
Någon som vet?
Får det inte att stämma att det ska vara den vanliga då sporerna saknar avrundade pålagringar i ändarna. Står inget i min bok om cystider. De här har gott om cystider som ser ut som stavar med en rund kula i ändan.

0

Irene A

22 jun 2011 kl. 09:52

Den som ska ha mest förtjockade ändar på sporerna (och längre sporer), är den lömska, enligt mina böcker.
Den vanliga biskopsmössan kan också ha något tjockare vägg i sporändarna, så det är nog inte alldeles enkelt att skilja dem åt.

Sporsäckssvampar har inte cystider, de har parafyser istället.
Det stämmer att de ska vara av ungefär samma längd som sporsäckarna, och med kulformade ändar.

0

Lill, Skellefteå

22 jun 2011 kl. 10:51

Tack för svaret!
Då skriver jag Biskopsmössa på dem och arkiverar för framtida studier.
Självklart heter det parafyser hos sporsäckssvamparna. Lite svårt meed alla termer man ska komma ihåg, men man lär sig väl förhoppningsvis någon gång!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone