0 387 visningar

14 svar

Första matsvamp på Hållnäs

Dieter Endom

23 jun 2011 kl. 15:50

Ett fint exemplar av björksopp och några babykantareller från igår.

Ammi räddade igår en vilsekommen fladdermus. Den landade i en hink halvfylld med vatten.

Det finns även otroliga mängder av olika orkidéer just nu. Bilder på Nästrot, Skogsnycklar, Jungfru Marie Nycklar och Skogsnattviol.

0

Dieter Endom

23 jun 2011 kl. 15:51

orkidébilder

0

Dieter Endom

23 jun 2011 kl. 15:53

bara ett till foto

0

Bo E

23 jun 2011 kl. 16:47

grann sopp

o hoppas fladdermusen torkade upp o flaxade vidare….

glad midsommar

0

Lena M

23 jun 2011 kl. 18:54

Så bra att fladdermusen klarade sig och det verkar finnas många slags orkidéér i dina trakter. Vad är det för art på den översta bilden ?

0

Dieter Endom

23 jun 2011 kl. 20:20

Lena det är nästrot

0

Lena M

23 jun 2011 kl. 20:41

Tack Dieter,den har jag aldrig sett.

0

Monica Svensson, Bollnäs

24 jun 2011 kl. 11:01

Härliga upplevelser, Dieter! Ännu har jag bara sett nejligbroskingen, men jag har knappt varit ute i naturen senaste veckan.
Orkidéer har det blivit en del, var på Åland och såg naturen slösa Adam och Eva över nejden. Såg också nästrot i Uppland.
Har lärt mig vårört i år, är ju ingen orkidé, men ändå, så vacker i alla fall.

Första bilden är vårört, de andra Adam och Eva

0

Birgitta D

25 jun 2011 kl. 12:59

Lena du har ju hittatknärot. (första bilden du skickade till mig)

0

Dieter Endom

25 jun 2011 kl. 21:58

Lena. här på Hållnäshalvön sinns det ca 20 orkidéarter men än har vi inte lyckats med att hitta alla.

Monica, Adam och Eva är vackra orkidéer men visste du att det faktiskt finns tre färger. Röd, gul och blekrosa. Vilken som är Adam eller Eva får man jo gissa sig till men vad kan den tredje fäegvarianten heta?

0

Lena M

26 jun 2011 kl. 07:30

Dieter, om jag förstått det rätt så kan du lite om orkidéer, jag såg en som avvek häromdagen. Den växte i kanten på en skogsväg, bakom fuktig mark och mängder med Jungru Marie nycklar. Kan du säga mig vilken art det är?
På ett annat ställe dessa, vilka nycklar tror du det är ?

orkidéer

0

Monica Svensson, Bollnäs

26 jun 2011 kl. 18:46

Hej Dieter! Jag har läst på om Adam och Eva och ser att den kan variera i rosa, från blekrosa till köttrosa, tydligen. Sällsynt, dock. Det är så spännande när man får se orkidéerna. Jag bor ju på ett icke kalkrikt område, så jag måste ge mig iväg längre bort för att få uppleva dem.
I dag var jag efter en gammal skogsväg i Ljusne (Söderhamns kommun) och hittade något som jag först trodde var orkidéer. Sedan fick jag se bladen och förstod att det måste vara något annat. Har nu kommit fram till att det är skogsvicker, Vicia sylvatica. Är glad om någon kan vidimera det.

Skogsvicker, Vicia sylvatica.

0

Dieter Endom

26 jun 2011 kl. 19:36

Hej Lena, bild 1&2 hör ihop och jag tror att det är BRUDSPORRE.
På den 3:e bilden verkar det vara olika arter som jag har svårt att urskilja, kanske är det skogsnycklar men är inte hundra på det.

0

Lena M

27 jun 2011 kl. 06:50

Brudsporre verkar vara ett bra svar :).
Jasså kan det vara flera arter i denna samling, det var bara så mäktigt att se alla, tänkte inte på att kolla.
Tack för hjälpen !

0

Barbro F

27 jun 2011 kl. 10:05

Hej Dieter, va´ härligt, nu är säsongen igång!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone