0 1068 visningar

22 svar

Grantroll i vårmusseskogen

Jan A, Uppsala

24 jun 2011 kl. 22:54

Sedan vi studerat morgondagens timmeförtimme-väder (SMHI), så blev det en bär- och svamputflykt redan i kväll!
På en halvtimme blev det 450 g perfekta skogssmultron - och sen kollade vi vårmussegranskogen.
Årets (hittills) bästa skörd blev det, 1.2 kg av superkvalitet – bara 70 g bortrensade (att tugga på för tomtsniglarna, inkl mördarna!).
Men det roligaste var att vår son, bara c 15 m från bästa vårmussestället, plötsligt hojtade om något som liknade trollhand – på en gran!
Det inte bara liknade, det var!
C 1 m upp på en c 20cm grov gran hade han vid en kvist hittat detta – se bilden!
Min bild är dålig, ljuset var ännu sämre – men vänta bara!

0

anithau

24 jun 2011 kl. 23:09

Nu blommar “löken”. Vilket fynd.
Väntar med spänning på ytterligare rapporter.

Ha de så gott

0

Lena M

26 jun 2011 kl. 07:25

Då säger jag grattis till vårmusseronerna som du hittade, trollhanden var väl ett mera märkligt fynd, eller hur ?

0

Jan A, Uppsala

26 jun 2011 kl. 12:01

Tack, Anitha och Lena!
När det bör vara dags för nästa vårmusseskörd går vi dit och kollar också trollen. Trollgranen står 300 m från vår enda trollhandshassel och 1400 m från mängder av trollgråvide.
Det finns massor av likartade granar att kolla - hur ofta granskar man släta, unga granstammar nån dryg meter upp?
Det här är spännande!
I kväll, när vi gjort av med barn o.d., blir det myggig hundlångpromenad till helt andra, liknande vårmussemarker - i närheten av den spanska körvelskogen…

0

anithau

26 jun 2011 kl. 14:22

Lycka till på den promenaden.

0

"JAS" Helsingborg

27 jun 2011 kl. 23:44

Spännande det där Jan och kantöronen var där oxå förståss, ingen salix i omedelbar närheten eller?

0

Jan A, Uppsala

28 jun 2011 kl. 08:18

Nej, JAS. Inga (utstående) öron! Inget matnyttigt i närheten - och den äldsta handen, som funnits där vid en kvistrest minst ett år, borde vi (jag) ha sett, men det är egentligen bara vårmussar vi kollar där- på marken.
Dessa gran-/tallmonokulturer på gl åker- och betesmark avbryts bara av mycket enstaka sälg, hägg, hassel, rönn - och en del stora enlik med ljusa minnen!
Något som givetvis förekommer tämligen rikligt i dessa granbestånd på gl k-mark är “granens rotröta” s.lat.!;) Jag funderar - och ska kolla “utifall att…”!

Idag är det egentligen dags att återbesöka vårmussarna där, men det blir kanske alltför soligt och varmt!..;) Jag vill ha en ljus men “osolig” dag, så det går att se bättre.
“Man får se!”

0

"JAS" Helsingborg

28 jun 2011 kl. 08:23

Det skall bli mycket intressant att följa detta trolldrama!!

0

Jan A, Uppsala

10 jul 2011 kl. 16:33

I går morse blev det ljust och osoligt och jag tillbringade 3½ timme med att kolla varenda träd, kanske över 90% gran, på c 2 ha av de betydligt fler likartade. Sen kom den otäcka solen och gjorde uppdraget ännu omöjligare.  Jag hittade inga fler troll, men väl en del annat som dock inte redovisas här!
Nu en bild på vårmusse- och trollgranskogen.  Trollgranen är den ljusa ”i förgrundsmitten”. Strax bortom och till vänster om den, 3½ m bort, just hitom nästa gran t.v., finns dagens närmaste vårmussar som anas bättre på nästa bild! Sen en annan bild som också visar samma skog, med en död och fallen gl grovgrenig rönn i fg.

0

Jan A, Uppsala

10 jul 2011 kl. 16:36

Trots idogt kollande av granstammar – planteringsraderna gick ganska bra att följa - och en del annat också, så blev det som sagt inga fler troll, men några nya bilder på grantrollen ska jag visa! Först trollnärspridning från det för minst 3 år sedan etablerade, och sen ytterligare några, etablerade vid lövkvistar som ”fastnat” på granen, ev. bomaterialspill som slarviga, risbobyggande fåglar tappat.
Vad jag närmast funderar på, är om ”en viss, annan svamp” är inblandad i kolonisationen, och det ska jag nog försöka få hjälp med.  Fortsättning kan komma att följa…

0

Jan A, Uppsala

10 jul 2011 kl. 16:54

Detta skulle ha varit första bilden i senaste serien…...

0

Jan A, Uppsala

20 nov 2011 kl. 20:39

Idag var jag och tittade till grantrollen. De mår nu betydligt bättre än tidigare under hösten. Dagens kompakta mörker försvårade fotandet, men jag ska visa några glädlande - och möjligen också oroande bilder.
Först bild på den största frk - med något oroande vitt på. Sen en närmare titt på den stora med det vita på. Att den är lite gnagd är bara naturligt och vanligt. Till slut några småttingar på samma stam - det finns bortåt ett tjugotal riktigt små utspridda på barken.
Bättre koll väntar vid vänligare väderlek!

0

"JAS" Helsingborg

20 nov 2011 kl. 20:52

Det där vita skiten ser inget bra ut, oroväckande likt det jag har på mina. Är det måne en landsplåga? Hos dig går det ju inte att skylla på blött väder under sommaren och hösten vilket det däremot går att göra här nere hos mig men om det inte beror på blötan vad är det då som sker med händerna? Den senaste tiden, två månader nu så har nederbörden här varit ringa!

0

Jan A, Uppsala

20 nov 2011 kl. 21:20

Fel Jas, vi har haft en extrem våt höst med översvämmade skogskärr överallt, Många av de rödgula trumpeternas växtplatser stod sålunda “vid rätt tidpunkt” under fotsdjupt vatten - och bombmurklorna har varit utsatta för flera höstfloder. Men Trollträsket är alltid mlm supervått - eftersom det saknar avlopp!
Har du kollat vad det vita egentligen är? Jag måste nog ta rätt på lite redan i morrn!

0

anithau

20 nov 2011 kl. 21:25

Min trollkontroll uppvisade också vit beläggning.

0

Jan A, Uppsala

22 nov 2011 kl. 16:25

Jag redovisade faktiskt inte alls hela sanningen, när jag i söndags meddelade att grantrollen mådde bättre!
Det verkliga läget framgår av dessa usla söndagsbilder som jag INTE visade då…
Av dem framgår att en gallring pågår i beståndet. Den mycket suddiga trollgranen ses mitt i bild 2! Den bruna fläcken är den stora frk-
Idag märkte vi, tillsammans med skogsägaren/avverkaren, upp granen som kommer att få stå kvar tillsvidare/åtminstone så länge som den härbärgerar trollhand.  Puh!

0

"JAS" Helsingborg

22 nov 2011 kl. 20:02

Kanske inte helt negativt med gallring, det kan ju bidra till att det blir mindre mögelangrepp om det nu är mögel det vita är. Tur att du lyckades rädda ditt träd i alla fall. Imorgon skall vi kolla det vita på “mina” trollhänder, hoppas vi kommer fram till något. Besked kommer i viket fall som helst.

0

Jan A, Uppsala

16 jan 2012 kl. 21:02

Så här såg grantrollhänderna ut 2012-01-10. Och det finns många fler småttingar på granbarken, ffa nedanför ”huvudhandkroppen”...

Det vitaste är snö, inte ngn “parasit”!

0

Lena M

17 jan 2012 kl. 07:39

Kul !
Jag måste kolla om jag kan ta mig ut till mitt trollträsk , före jul var det så vattensjukt. Vintern innan fanns inte en enda frukkropp så jag är nyfiken på om det kommit några nu.

0

Jan A, Uppsala

17 jan 2012 kl. 07:48

Grantrollen finns på gl åkermark och där är det säker mark året om.
Trollträsket är bottenfruset(och halt) och det bör väl också dina sankmarker vara. Passa på att kolla innan mer snö kommer på torsdag!

0

Lena M

17 jan 2012 kl. 07:55

Ja jag vet :).
Skall göra ett försök endera dagen. För två år sedan fanns det ju åtskilliga trollhänder att beskåda, de kan väl inte dött ut alldeles tycker jag.

0

"JAS" Helsingborg

17 jan 2012 kl. 09:45

Ser du några kantöron Jan? eller är det fortfarande bara osynliga hyfer.
Kul att de verkar må bra och att det är en hel del småttingar på gång:)
Jag var och besökte mitt trollträsk i lördags och det ser lite si och så ut med hälsan hos de flesta men glädjande nog så hittade jag en hel del små nya fruktkroppar, får redovisa detta i en tråd senare idag hoppas jag.

0

Jan A, Uppsala

3 feb 2012 kl. 11:28

Nej JAS, inga öronspår alls!  Och/men jag har sett MÅNGA trollhänder på gråvide, Salix cinerea ssp. cinerea, utan (åtminstone synligt) sällskap av kantöra. Borde kanske hyftestas!
Det största trollet såg i går ut som på bilden.  Det ynglar av sig, växer och blir gnagt/ätet av ngn.  Det vita verkar på återgång.  Så grantrollet verkar må bra - och ungarna också!
Tyvärr har vi - trots massiva insatser - inte hittat fler infekterade granar…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone