Jag behöver hjälp att identifiera en svamp som hunden har ätit. Bild bifogas senare då det inte verkar fungera via iphone.
Svampen växte i kalkrik sandmark på Gotland på en ängsremsa mellan barrskog och stranden. Den är liten, har ojämnt bullig gulaktig hatt åt det brunröda hållet med samma färg på foten. Ljusare inuti med ljusa täta skivor. Lukten påminner om
sötkvalmig liklukt, kanske med en antydan
till hur ett nysläckt stearinljus luktar. Den liknar tyvärr någon form av spindling, t.ex lokspindling. Men det är väl förhoppningsvis inte säsong för dem än eller? Den ser annars ut som en väldigt liten toppig giftspindling fast med fel färg på skivorna och med betydligt tätare skivor. Växer det giftsvampar nu som påminner om det jag beskrivit?
Hunden har fått medicinsk kol och vi har pratat med veterinär, men det skulle vara värdefullt att veta vilken svamp det är om möjligt eller om det kan uteslutas att det kan vara en giftig svamp.
En grupp arter som kan komma tidigt i den miljö du beskriver, är ju trådingar, släktet Inocybe. Några av dem vet man innehåller muskarin, samma gift som i röd flugsvamp. Jag får nog bortse från beskrivningen av lukten, eftersom sådana upplevs väldigt olika.
Hoppas att du kan lägga in en bild också!
Tack både Irene och Bo för svar! Jag ber om ursäkt att jag inte har svarat tidigare. Svaren lästes men sedan gav mobilen upp. Hemkommen från semestern och med dator framför mig så går det bättre att svara.
Jag besökte stället som svampen hittades på för att se om jag kunde ta bättre bilder på en färsk svamp (hunden hittade dit direkt), men det var för torrt så ingen mer svamp fanns där. Hunden mår i varje fall fortfarande bra. Det jag har varit orolig för är att det skulle vara någon svamp med cellförstörande gift, det kan ju dröja flera veckor innan symptom kommer. Men vad jag förstår är det osannolikt(?) att någon av dessa svampar kan ha växt redan i slutet av juni.
Hunden verkar för övrigt ha en riktig faiblesse för svamp. Det första hon gjorde när hon hoppade ur bilen på sommarstället på Gotland var att hugga in på grå bläcksvamp. Ett par dagar senare åt hon svampen på strandängen. Ytterligare några dagar senare hoppade hon upp på diskbänken och snodde några champinjoner. Jag får styra om henne till tryffel- och/eller kantarellhund tror jag.
Hej!
Jag får en känsla av att det kan vara en pluggskivling,men den kanske du känner igen,så du kan avfärda den!
Den har när den är ung gulaktiga skivor som är väldigt täta.Den kan komma tidigt på säsongen och i år är allt en månad “för tidigt”
Man ska nog inte bli förvånad om det dyker upp en och annan höstsvamp redan,det är värmen och regnet som sätter igång svamparna.
Är hunden en unghund eller valp? De brukar äta det mesta!
Hoppas att den mår fortsatt bra!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.