Varje år vid denna tid gör jag samma misstag.
Först bokar jag en heldag för skogen, sedan tar jag med en liten papperspåse och svampkniv, (finns ju ändå så lite nu), och ger mig ut på alla kända och okända små skogsvägar.
Vid första stoppet - dvs vid pyttesmå gula Kantarellknappar - beslutar jag att det nog behövs gallras lite. Alltså fyller jag påsens bottenlager med mini-mini-kantareller.
Sådär håller jag sedan på mest hela dagen. Dessutom hittar jag olika strävsoppar som jag vägrar skära sönder, (dom är ju så vackra) och mot kvällningen återvänder jag till hemmet med en rågad påse pyttekantareller och en f.d. smörgåslåda full av årets första soppar.
Mysigt va?
Men nu skall dessa 675 miniatyrer borstas, en och en, och alla små soppar delas och konstateras fulla av larver.
Eftersom jag är så ha-galen skall jag straffas och får inte slänga något som är ätbart och nu kl 22.00 är svampmackorna uppätna och jag lovar mig själv - dyrt och heligt - att nästa år skall jag inte plocka en enda kantarell förrän i mitten av Juli.
Detta måste väl vara ett anfall av abstins va?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.