bara ett stort träd och en för mig okänd fjäril på dålig bild, den vill jag ha hjälp med om det går utifrån den dåliga bilden.
Trädet i fråga är “Kvilleeken” kanske mer känd som Rumskullaeken, den är ca 1000år gammal och mäter ca 13m i brösthöjd. Jag känner både respekt och vördnad inför en sådan varelse. Den mänskliga varelsen i trädet är min dotter hon fyller 15 år på fredag och känner att hon börjar bli gammal!!!!
Hej Jan!
Jag har läst det mesta om ett av “mina” favoritträd, det borde fler göra. Norra Kvills nationalpark är ett mycket fint område oxå.
Det är en mycket vacker fjäril och stor men skygg, det gick inte att komma närmare än 3, 4 meter innan den flydde ut i hagen.
1 - Aspfjärilen har jag sett i år vid två tillfällen - dessförinnan var det nog minst 30 år sedan
den har förmodligen ett bra år eller så har jag bara råkat befinna mig på rätt plats vid rätt tillfälle
obs. jag mindes inte aspfjärilen sen barndomstiden utan fick naturligtvis slå upp den i en fjärilsbok - då mindes jag den väl!
2 - är det inte nån svamp upp till höger i den ihåliga eken?
när jag kollar närmare så ser jag att det är ett litet hål som släpper igenom ljus strax intill det som ser ut som ett öga lite till höger om mitten upp i bilden.
fantastiskt träd i alla fall…
har en favoritek här i närheten som oxå är ihålig men den har brunnit och är sotsvart på insidan
men lever o grönskar varje vår!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.