0 440 visningar

8 svar

Kolla champinjonerna

Lena M

28 jun 2011 kl. 10:41

Det hade poppat upp mängder med champinjoner på gräsmatta , Hofors och alla hade skivor från ljusrosa till brunrosa.
Men kolla de till hö. visst ser de annorlunad ut ? Uppefrån var de lika men jag tycker dessa två ser mystiska ut, vad säger ni ?

champinjoner

0

Irene A

28 jun 2011 kl. 11:01

Ja, de två med hopkläggade skivor verkar vara angripna, av någon slags mögelsvamp tror jag..

0

Johan G

28 jun 2011 kl. 11:04

Skiljer de champinjonliknande svamparna sig från unga vårmusseroner? Ser att du hittade vårmusseroner för inte så länge sedan (håller lite koll på dina svamprapporter då jag bor i samma område).

0

Johan G

28 jun 2011 kl. 11:07

Jaha, Irene A han före. Angripna svampar… tänkte inte på det. Roliga svampar du har i trädgården iaf :-)

0

anithau

28 jun 2011 kl. 11:08

GRATTIS till fyndet.
Men usch, vad jag blir avis!

0

Lena M

28 jun 2011 kl. 11:25

Är det så att det är angripna, okey.
Jag har rensat svamparna nu och det var bara en jag behövde slänga, foten på ett par var dåliga men hatten fin.
I söndags fanns inget och så idag :).
Johan G, visst påminner svamparna om varandra men inte smak, konsistens. Var bor du ?
Snart er tur Anitha, växer ch. uppe i V-boten ?

0

Bo E

28 jun 2011 kl. 12:26

grattis till champinjonfynden

hittade mycket förra veckan och fler i helgen

har ätit smörstekta champinjoner och gjort champinjonsås till stekt fisk

och i söndags var det premiär för smörstekta kantareller - mums

0

Johan G

28 jun 2011 kl. 12:48

Bor strax utanför Långshyttan, ca 2.5 mil från Hofors, omringad av mina svampskogar. Vi kanske inte är närmsta grannar men nära nog för att göra rapporterna intressanta. Är dock inte på samma nivå som dig gällande artbestämning även om min svampkorg blir fylld av mycket mer än kantareller…

0

Lena M

28 jun 2011 kl. 20:16

Johan G .
Jag känner till skogarna norr om Långshyttan ( mot riks 80 ), mkt. intressanta tycker jag, vi kanske springer ihop där framöver :).
En koll vid 18-tiden här hemma gjorde mig förvånad för där stod 14 champinjoner under gamla granar, så ut och kolla om ni har några platser där ni vet att de kommer.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone