Det hade poppat upp mängder med champinjoner på gräsmatta , Hofors och alla hade skivor från ljusrosa till brunrosa.
Men kolla de till hö. visst ser de annorlunad ut ? Uppefrån var de lika men jag tycker dessa två ser mystiska ut, vad säger ni ?
champinjoner
Är det så att det är angripna, okey.
Jag har rensat svamparna nu och det var bara en jag behövde slänga, foten på ett par var dåliga men hatten fin.
I söndags fanns inget och så idag :).
Johan G, visst påminner svamparna om varandra men inte smak, konsistens. Var bor du ?
Snart er tur Anitha, växer ch. uppe i V-boten ?
Bor strax utanför Långshyttan, ca 2.5 mil från Hofors, omringad av mina svampskogar. Vi kanske inte är närmsta grannar men nära nog för att göra rapporterna intressanta. Är dock inte på samma nivå som dig gällande artbestämning även om min svampkorg blir fylld av mycket mer än kantareller…
Johan G .
Jag känner till skogarna norr om Långshyttan ( mot riks 80 ), mkt. intressanta tycker jag, vi kanske springer ihop där framöver :).
En koll vid 18-tiden här hemma gjorde mig förvånad för där stod 14 champinjoner under gamla granar, så ut och kolla om ni har några platser där ni vet att de kommer.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.