Jag undrar vad det är för typ av svamp vi har fått i vår gräsmatta, vi har nog hundratals på drygt 300 km2. Gräsmattan är nyanlagd av den entreprenör som vi köpt vårt nya hus av (i Lund), och vi börjar undra över jordens kvalitet. Vi har haft snömögel och gräsmattan växer oerhört ojämt i kvalitet. Kan svampens närvaro säga något om jordens kvalitet?
´Är det någon form av broking?
Närvaron av brokingar tyder på att jorden har näringsberikats med “naturgödsel”. T.ex. kogödsel (men bioslam har också varit populärt att använda).
Jag vet inte om det säger så mycket om jordens kvalitet. Den kan nog vara OK, men gödseln har kanske inte hunnit bli så väl komposterad, eller inte blandats så noga med jorden innan den har saluförts.
För mig är det svårt att säga exakt vilken art det är. Jag håller med om att det är en broking, gissar att det är slåtterbroking, en vanlig gräsmatteart (men bilden säger inte så mycket om färg eller storlek).
Den har förväxlingsarter som är psykoaktiva, t.ex. kantbroking, men det är en större art som inte brukar vara riktigt lika spinkig.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.