Den 23 juni kom det lika mycket regn hos som det gjort under hela våren och fs - 23 mm. Det grönskade och den falska midsommaraftonen plockade vi smultron på ett hygge och hittade unika grantroll i vårmusseskogen – och vårmussar. Den 26 skulle vi kvällsextrarasta hunden sedan vi alla blivit ensamma och vi dessutom hunnit med rabattansning vid klubbgården (IF Thor), där det som vanligt blir kart- och svamputställning m.m., i år den 2 oktober.
Mer info kommer…
Före 18 hämtades hunden, och vi började med att traska c 2,5 km rakt söderut till första äppelrastplatsen uppe på ett berg med utsikt. Redan före rasten hade vi plockat vårmussar och sett mycket annat och jag tog några nya bilder på min enda hittills sedda liggande sälg med klibbticka.
När vi sedan traskade ngn km österut mot den spanska körvelskogen visade sig goda matsvampar, förä tofs, aningen åldriga, på underjordisk ved vid ett kärr – där fanns också vitspröding - och en välsprucken eldticka på en gl rönn vid en ladruin. På hemstigen gick flickorna före och den tvåbenta hojtade glatt inför en vacker zonkamskivling på stigen 60 m ”före” bombmurklorna - årets första Amanita för oss.
Den låga solen lockade fram vargvalpar – undrar om jag någonsin sett så mycket vargmjölk som denna kväll – de har reagerat kvickt på nederbörden.
På en björkstubbe fanns denna stora och snygga mussling, 17 cm bred. Sista bilden från en blommande vägkant ”nästan hemma”. Om en tid ska här mogna sådana blå bär som i visan uti hagen växer!
Turen tog 3½ timme, många myggor matades och otaliga, ännu oskarpare bilder än en del visade offrades…
Sen dusch, sen svamprensning och -tillvaratagande, sen kvällsmat, sen sömn, sen…
Hoppas ni stått ut!
En trevlig runda ni gjorde och visst är det ett gissel med mygg, småflugor men det är bara att bita ihop.
Mera regn kommer till helgen och efter det tror jag att flera arter finns att beskåda.
Vad är det för blå bär som blir på busken, slåbär ?
Fina bilder, är det hustrun som fotat :) .
Mycket möjligt - men alla andra var vargmjölk, t.ex. de på denna bild.
Tack för tipset JAS, ska kolla dem - de bor förresten på samma talldelar i motionsspår som hustrun -09 hittade de tidigast kända gifthättingarna på - och grantrollen i morrn em när det KAN bli drägligt väder…
Bikakssvamp föredrar sur ved och tycks föredra tall framför gran ?
Här i min del av världen så har jag uteslutande hittat den på barrved medan vargmjölken inte verkar bry sig ett dugg och det är samma här nere, den finns överallt på allt.
Jag var 4 timmar på Söderåsen i dag och det var svettigare än i går men det är de ända dagarna jag kan nu på sommaren då jag annars jobbar.
OJ! Att det är vargmjölk är det nog inget snack om men de ser väldigt avvikande ut. Nu är det så att Centraleuropéerna gärna vill dela in släktet
Lycogala epidendrum i flera separata arter medan Uno E. och några till menar att de olika varianterna flyter in i varandra så det är betydligt bättre att behålla arten som just en art. Vad du har på bilden är mycket intressant så om du har möjlighet att ta en kollekt och sända det till någon så vore det inte helt fel. I vilket fall som helst så är det ju inget bikakesvamp. Jag har nyligen oxå stött på en avvikande variant, fast här rör det sig om någon Stemonitis, har inte tidigare sett något liknande.
Din långskaftade ryska kaviar ser ju god ut!
Och jodå, i går stack jag ut för att rädda kollekt, innan det utlovade regnet kom - ännu har vi dock inte fått två droppar sen i torsdags, trots att jag lockat med nästan heltorrt hö.
Gänget på bilden finns nu hemma och väntar på att bli skickade - direkt till Uno eller till dig?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.