Skulle kolla om kantarellerna kommit upp men hittade istället de här. Första bildserien är väl vit flugsvamp? Det som gör mig osäker är att det inte syns några spår alls av ringen. 3 ex växte på samma ställe och ingen hade ring.
Närmsta träd var björk, rönn, ask och gran. Det finns mkt hästgödsel på platsen där dessa växte. Mild lukt, kände mest doften av jord.
Här kommer bilder på 2 andra som växte tillsammans på en yta av 22m. Den ena påminner om svampen i första serien men skivorna är annorlunda. Svampen som är till höger på första bilden är den som är brun på undersidan på de andra två bilderna.
Har ni några förslag? Tar tacksamt emot alla namnförslag att kolla upp.
Tack på förhand:)
Nej Lena, det var bara 2 serier med bilder:) Hade också först en tanke på vit kamskivling även då jag aldrig hört att det ska finnas ngn vit så förkastade jag den tanken. Känner iaf nu att iom dessa svampar så kommer snart min abstinens att lägga sig;) Är ett gott tecken på att de börjar komma upp här hemma!
Lilla My, vilken av svamparna vill du ha närbilden på?
Tack Irene:)
Ifall dessa nu då skulle ha rosa sporpulver så finns det ingen annan att förväxla med? Tänker nu inte provsmaka den iaf i år utan vill först lära mig den helt.
Läste också att den är mindre allmän i Sverige stämmer det? Boken det stod i är från -97 så det kanske förändrats sen dess?
Tack FD Nils!
Känner mig aldrig tillräckligt säker förrän ngn bekräftat vad jag misstänker:)
Tack igen!
Jag kan inte komma på något att förväxla den stora och stöddiga svampen med när man ser strumpan och har konstaterat att sporerna är rosa.
Mindre allmän, kan säkert stämma.
Det finns inte så värst många rapporter av den (just nu 61 i Artportalen), och jag har inte stött på den så ofta heller.
Tusen tack Irene!
Får springa ut i hagen sedan och se hur många fruktkroppar det är och sedan lägga in en rapport.
Såg att hittills i år finns det bara ett fynd rapporterat i artportalen. Går väl iofs inte att utgå helt ifrån det då de flesta antagligen inte rapporterar där.
Tack än en gång:)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.