0 491 visningar

6 svar

Vilken svamp

Lena M

4 jul 2011 kl. 08:15

kan det här vara ? Växte efter skogsväg, björk, gran och lite sly, gräs, skuggig lite fuktig mark. Ingen utpräglad doft, smak vad jag kunde märka.
På bild tre undrar jag om det är vitsprödingen ?

någon gul skivling

0

klas jaederfeldt

4 jul 2011 kl. 09:22

1 &2 någon av de gula sköldskivlingarna

0

Lena M

4 jul 2011 kl. 10:05

Kan det vara gul sköldskivling då för foten var inte så gul som på den gulfotade sköldingen ?
Tack för tips Klas, det var en iögonfallande svamp !

0

Michael Krikorev

4 jul 2011 kl. 19:34

Gulskölding (Pluteus leoninus) skulle det kunna vara, men som Klas antyder så finns det flera arter som kan ha gul hattfärg, bl.a. gyllenskölding (P. chrysophaeus) som är mindre i storleken. Någon som känner till fler gulhattade sköldingar i landet som kan vara kandidater?

0

Lena M

5 jul 2011 kl. 07:47

Vilka flera arter finns det som liknar den på bild 1, vore kul att kolla?
Gyllensköldingen hittar jag info om men som sagt den verkar mindre, flera förslag mottages !

0

Gula Pluteus

Karl S

6 jul 2011 kl. 17:55

Det finns en P. splendidus Pers. som Orton tar upp som egen art (British Fungus Flora — 4), men som en del betraktar som en form av P. leoninus. Se bild från Herrfallsäng i Närke.

Den, eller närstående, växer ofta i stora mängder på Rättviksheden där den går under namnet P. chrysophæus av lokala mykologer. Har Irene kanske stött på den där, och vad villl du kalla den?  Den är betydligt större än vad som antyds i inläggen här, och som framgår av namnet är den delvis brun på hatten. Cutisstukturen är filamentös, inte cellulär.

0

Gula Pluteus

Irene A

6 jul 2011 kl. 22:41

Pluteus chrysophaeus borde väl närmast betraktas som en gul (egentligen gulgrön) form av romellii. De är i alla fall snarlika mikroskopiskt.
Jag kan inte påminna mig ha sett den i Rättvik, har däremot ett svagt minne av något liknande från Bergebo (Borlänge).

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone