Undrar om ni använder er av GPS. Vore tryggt tror jag då jag ofta går ensam. Men vad använder ni för märken, modeller etc? Tänkte det kunde var bra att införskaffa en så här i början av sommaren o semesterna så man har lite startsträcka till svampen riktigt börjar komma igång :)
Och ja, jag litar på min magkänsla men den dag det inte räcker .... :(
Jodå, utan min GPS sutte jag inte här framför datorn.
Räcker med IKEA för att jag skall bli helt väck.
Jag har en Garmin med friluftskartorna inlagda.
Visst markerar jag svampställena, men….det är inte kul att gå efter waypoints, man missar hela upplevelsen medan man stirrar på sin GPS.
Alltså anväder jag den mest för att hitta tillbaka till bilen.
Har ingen…tänker inte skaffa heller. Det är själva nöjet med svampplockandet,, att försöka minnas och hitta tillbaka till det där stället man var på i fjol eller för några år sedan..det är för mej en av de roligaste sakerna med plockandet, att fokusera och dra sig till minnes..
(Ska villigt erkänna att jag ibland önskat jag haft en GPS, då jag snubblat över någon stor fläck svamp när man gått en genväg eller så) men…jag har bestämt mej, det får vara på det viset, tingens ordning är att inte alltid hitta tilbaka.. det är själva tjusningen…
Hej!
Jag använder kompass. o tar då ut riktningen mot vägen innan jag går in i skogen o sen när jag ska hem så tar jag bara o går åt det hållet. Har iaf hittills hittat hem igen. Men som sagt gps kan vara bra att ha, men jag tycker dom är lite för dyra fortfarande.
Hej
för nikon är det såhär
http://www.nikonusa.com/Nikon-Products/Product/GPS/25396/GP-1-GPS-Unit.html#tab-ProductDetail.ProductTabs.CompatibleWith.
prismässigt är det sak samma att skaffa sig en gps med geotagging och kamera ( t ex garmin oregon 550t). På de dyrare garminmodellerna får man dessutom 3dvisning, stöd för egna kartor mm.
eller en begagnad mellanpris- nikon med gpsingång. tex d5000 d7000.
en gpsmodul till kameran kanske ska ses som ett alternativ till en riktig gps. och något att tänka på om man är i kameraköpstankar.
en billigare garmin (etrex tror jag den heter) eller magellan samt google earth är ytterligare ett alternativ.
man kan ju lägga in gpspunkter från dessa i google earth (tror jag).
Inbyggd gps i kameran ligger tyvärr några år framåt i tiden.
man har börjat i fel ände tycker jag, byggt gpser med kamera stället för tvärtom
ett ytterligare alternativ är en android telefon med gpsapp.
Finns tom stöd för egna kartor i en del applikationer. Titta på androidmarket, finns en del appar som kan vara kul att ha.
Har varit i valet och kvalet själv mellan dessa alternativ och valde kamera med geotaggingmöjligheter.
Android - problemet är att man har ingen att fråga om lösningar kartor mm. Men absolut den mest fiffiga lösningen.
Garmin Gps med Kamera och geotagging. - Får allt på köpet, bra programvaror, full funktionalitet. Nackdel - en pryl till att bära med sig i skogen.
Systemkamera med Gpsmodul: - gynnar kreativiteten på ett bättre sätt än de övriga alternativen. (kanske)
Enkel gps samt goggle earth - billig bra lösning.
Ursäkta min långa utläggning.
Hoppas du inte tycker det var tråkigt att läsa.
mvh
Min enkla Garmin Geko har gjort precis det du efterfrågar: hjälpt mig hitta tillbaka till bilen när jag gått i okända skogar.
Jag har markerat en waypoint vid parkeringen, stängt av GPS:en tills jag har behövt den för att hitta säkert tillbaka. Då hjälper den mig med kompassrikting och avstånd.
Sen jag fick en mobiltelefon med inbyggd GPS och uppladdat Google Maps har gekon inte blivit lika mycket använd, men när jag har behov av att göra listor med svampar och noteringar av deras koordinater, tycker jag att den fortfarande är mycket enklare att använda.
Oavsett vilket alternativ du väljer, räkna med att GPS:en drar mycket batterikraft om den är påslagen hela tiden.
Det kan vara lätt gjort att förlita sig på GPS:en istället för att hålla koll på terrängen, så kom ihåg att ladda fickorna med extrabatterier :-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.