0 650 visningar

12 svar

Svamp?

Ulrika

6 jul 2011 kl. 20:50

Jag undrar om detta är en svamp? Den är väldigt hård och växer under vår gräsmatta. Det är bara “toppen” som syns, resten finns nere i jorden.

artbestämningshjälp

0

Lilla My

6 jul 2011 kl. 21:03

Ser ut som någon slags tryffelsvamp?

0

klas jaederfeldt

6 jul 2011 kl. 22:36

skulle kunna vara en stjernhovstryffel, var bor du?
om du vill sända mej en svamp så skall jag berätta vad det ¨är

klas jaederfeldt
tegelgatan 19 Vingåker

0

Ulrika

7 jul 2011 kl. 06:25

Jag skickar en direkt.
De växer på (under) en villagräsmatta i Mariefred. De bullar upp lite här och där, och har med åren blivit fler och fler, så vi funderar på hur vi ska få bort dem…

0

klas jaederfeldt

8 jul 2011 kl. 13:48

din svamp kom i dag,och det är Stjärnhovsfryffel,den har 8 sporiga asci(sporsäckar) och sporerna är stora och grovt taggiga.svampen är ätlig, som ung och luktlös tycker jag att den har en smak som påminner on nötter,som äldre(omogen) luktar den illa,och smaken blir en annan.
de ggr.jag hittat den har jag gjort aromsmör,finhacka ca 10 st i den storlek du sände,köp ett 250 g. smörpaket,dela det och låt svampen puttra i en halvtimme ,i halva pkt. när det hela börjar svalna lite rör i andra halvan av smöret.så det hela ser lite aptitligt ut, häll upp i mindre förpackningar, det går att frysa,och ha ifrysen i några månader utan att det härsknar
annars så gisssar jag att många här på guiden som bor någotsånär nära skulle vilja se din svamp nära

0

klas jaederfeldt

8 jul 2011 kl. 13:49

äldre mogen skulle det varit förståss

0

Ewa Lilliesköld

8 jul 2011 kl. 14:53

Vilket fantastiskt roligt fynd, Ulrika! Jag hade gärna kommit och tittat men det är lite för långt men Grattis :)

0

Lena M

8 jul 2011 kl. 16:01

Grattis Ulrika, vilka delikatesser du har i gräsmattan, nu blir det väl inta av att du försöker utrota dem :).

0

Ulrika

8 jul 2011 kl. 17:10

Vad kul att det är en sådan ovanlig svamp som jag har hittat. Jag vet inte om det är mycket eller lite, men vi har skördat ungefär 1,5 kg precis utanför huset.

0

lena

klas jaederfeldt

8 jul 2011 kl. 17:28

svampen är ätlig,kanske inte mer,smaken är ju delad, men i vilket fall som helst så är det nog inte så många som har ätit den, den räknas inte som någon delkatess som T.ex den svarta tryffeln som skördas på gotland

0

Klas

Lena M

8 jul 2011 kl. 19:24

Det lilla jag vet om den är att en del krogar använder den ( läst )och att smaken/ doften uppfattas väldigt olika, har aldrig smakat. Men jag skulle tycka det vore kul att ha den i gräsmattan.

0

Klas

Birgitta D

8 jul 2011 kl. 20:21

Kul Ulrika
Tycker definitivt inte du skall utrota den. Jag har smakat och tycker den är ok men jag är ingen tryffelälskare överhuvudtaget, dvs tycker tryffel är överreklamerad.

0

Lena SK1

14 jul 2011 kl. 10:00

Underbart fynd! Gratt!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone