din svamp kom i dag,och det är Stjärnhovsfryffel,den har 8 sporiga asci(sporsäckar) och sporerna är stora och grovt taggiga.svampen är ätlig, som ung och luktlös tycker jag att den har en smak som påminner on nötter,som äldre(omogen) luktar den illa,och smaken blir en annan.
de ggr.jag hittat den har jag gjort aromsmör,finhacka ca 10 st i den storlek du sände,köp ett 250 g. smörpaket,dela det och låt svampen puttra i en halvtimme ,i halva pkt. när det hela börjar svalna lite rör i andra halvan av smöret.så det hela ser lite aptitligt ut, häll upp i mindre förpackningar, det går att frysa,och ha ifrysen i några månader utan att det härsknar
annars så gisssar jag att många här på guiden som bor någotsånär nära skulle vilja se din svamp nära
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.