Är detta alriska? Den växte i en sumpskog med gran och al. Jag har inte sett någon mjölksaft, men jag tycker sporerna tyder på det.
Om det är det så är nästa fråga vilken av “alriskorna” det är. I Funga Nordica är den art som heter L. obnubilis uppdelad i L. obscuratus och L. cyathuliformis. Det enda som verkar skilja arterna är sporstorleken. Problemet är att mina sporer i stort sett är klotrunda och det stämmer inte på någon av arterna (och då kanske det är något helt annat?)
Tacksam för hjälp!
Visst är det alriska. Jag har varit lite skeptisk till om obscuratus och cyathuliformis verkligen är olika arter, men en nyligen publicerad fransk phylogenetisk studie har funnit 3 distinkta linjer med följande huvudarter:
L. obscuratus Lasch: Fr.,
L. cyathuliformis Bon,
L. brunneohepaticus M.M. Moser
http://ukpmc.ac.uk/articles/PMC3045908/;jsessionid=B5944F1D895D7C88A7139ED04714664A.jvm1
I sig är de mycket variabla, och mycket närbesläktade. Tyvärr svarar studien inte på frågan om de olika arternas utbredning hos oss, eller hur man bäst känner igen dem. Men enligt alla bestämningsnycklar är det ju sporernas bredd som avgör (och eftersom längd och bredd på sporerna överlappar varann, kan de väl i princip vara nästan runda?).
När man sedan mäter sporbredden, hamnar den självklart i skarven vid 6,5-7μm… För mig betyder det obscuratus i vid bemärkelse.
I den danska Lactarius-floran har L. obscuratus sporer med Q=1.10-1.50, medan L. cyathuliformis har Q=1.05-1.40. Båda kan alltså vara nästan runda.
De menar att L. cyathuliformis har större sporer, har lite större fruktkropp och oftare är olivgrön i hattmitten. Hatthudscellerna tycks också vara mindre, 20 my breda, medan de är 30 my breda hos L. obscuratus.
Känns som de är omöjliga att säkert skilja åt i fält, och ofta även med mikroskop misstänker jag.
Tänkte bara tillägga att man inte brukar räkna in ornamenteringen i spormåttet. Men på sporer med ornamentering och ljusbrytningen kring den, tycker jag att det är extra svårt att avgöra exakt var sporväggen befinner sig.
Det stämmer inte riktigt med den linje innanför ornamenteringen som kan urskiljas på dina sporbilder, utan spormåttet bör vara någonstans mellan den inre och den yttre konturen.
För att se ornamenten tydligare på sporer hos kremlor och riskor brukar man också använda jodreagens (Melzers).
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.