0 778 visningar

14 svar

Hässningsberget

NadaL, Umeå

12 jul 2011 kl. 12:01

Myxomycet

Växer på övansidan av mossebevuxen låga av gran. Kan det vara Stemonitis axifera?

Artbestämningshjälp:Kan det vara Stemonitis axifera?

0

NadaL, Umeå

12 jul 2011 kl. 12:14

Myxomycet

På en fuktigt plats där det varit en gammal lada finns det en hög med mossebevuxna plankor. På undersidan av en av plankorna växer de här. Kan det vara plasmodium stadium av S. axifera?

Plasmodium stadium av S. axifera?

0

NadaL, Umeå

12 jul 2011 kl. 12:19

Gränsticka!

På undersidan av en planka växer de här gränstickor:

Gränsticka

0

NadaL, Umeå

12 jul 2011 kl. 12:26

Svamp?

Växer på murken tallgren?

På tredje bilden rabarbersvamp.

Artbestämningshjälp: Vilken svamp? Tredje bilden: rabarbersvamp

0

NadaL, Umeå

12 jul 2011 kl. 12:32

Tickdyna?

På björkgren växer en gammal björkticka.
Kan det vara tickdyna som växer på undersidan?

Kan det vara tickdyna som växer på undersidan av björkticka?

0

NadaL, Umeå

12 jul 2011 kl. 12:39

Skinntickor har börjat komma(bild 1. och 2.).
På tredje bilden, en liten okänd svamp som växer i djup bäckravin på murken ved. Tacksam för era förslag.

Bild 1. och 2. skinnticka. Vilken svamp (bild 3.)?

0

"JAS" Helsingborg

12 jul 2011 kl. 13:18

Hej NadaL.
1an troligen S. axifera.
2an troligen Steminitopsis hyperopta, kan möjligen även vara Ceratiomyxa fruticulosa men jag håller mer på  S. hyperopta.
Håller med dig om Tickdyna Hypocrea pulvinata.
Bilderna visar Steminitopsis hyperopta.

0

NadaL, Umeå

13 jul 2011 kl. 13:36

Hej JAS!
Tackar för dina förslag.

0

Uno Eliasson

14 jul 2011 kl. 15:27

Stemonitis är det förvisso, men vilken art går inte att säga på så omogna exemplar. Helst bör mogna sporer mikroskoperas. Det är 3 eller 4 arter som det kan handla om i detta fall./Uno

0

Uno Eliasson

14 jul 2011 kl. 15:42

De vita bildningarna är definitivt Ceratiomyxa fruticulosa, och de fingerlika strukturerna är enligt dagens vetenskapliga tolkning omogna bålförgreningar, som efter hand kommer att få ytterst små utskott med en sporliknande bildning i spetsen (möjligen skönjbar med stark lupp och goda ögon). Förr i tiden betraktade man detta som sporer och ansåg att Ceratiomyxa i motsats till alla andra myxomyceter bildade sporerna på utsidan av fruktkroppen. Idag förs inte Ceratiomyxa längre till myxomyceterna utan till en annan grupp av organismer som kallas protostelider. Vad som tidigare betraktades som en spor på ett ytterst tunt skaft tolkas idag som en hel fruktkropp, och de fingerlika vita bildningarna ses som en förgrenad bål varifrån ett stort antal ytterst små fruktkroppar utvecklas. Denna tolkning är säkert riktig. Mycket finns att säga om Ceratiomyxa. Det är en mycket intressant organism! Beklagar det långa svaret./Uno E.

0

"JAS" Helsingborg

14 jul 2011 kl. 16:21

Bra svar Uno! Jag fick kolla upp mina uppgifter ännu en gång och ser att jag har angivit fel position på några av mina bilder där jag har trott att jag har följt utvecklingen hos S. hyperopta. vilket jag åxå har men tre bilder har blivit förväxlade därav min gissning på S. hyperopta. i stället för C. fruticulosa. Du har så klart helt rätt och så fick jag samtidigt svar på en av de frågor jag mailade till dig, angående C. fruticulosa:)

0

NadaL, Umeå

15 jul 2011 kl. 18:27

Tusen tack för ditt svar Uno!
Efter två dagar var vi på samma plats och kollade under de rutna plankorna. Hittade några intressanta fynd och är tacksama för förslag.

Artbestämningshjälp: Myxomyceter?

0

NadaL, Umeå

15 jul 2011 kl. 18:29

Två bilder till:

Artbestämningshjälp:Myxomyceter?

0

"JAS" Helsingborg

15 jul 2011 kl. 20:01

De där är alla angripna av något mögel eller någon annan parasitsvamp, de gula verkar oxå angripna och deformerade så jag avstår från att gissa. Ta gärna kollekt och säd dem till Uno nästa gång du hittar “fräscha” ex. Om de inte är helt utvecklade kan man spara dem i en plastask eller helst i petriskålar några dygn på sval och skuggig plats och sedan torka dem så brukar de utvecklas men tar man dem för outvecklade så blir både fruktkroppar och sporer deformerade och svårbestämda. Tänk på att myxen utvecklas fort, hittar man några som är på gång så kan man återvända endast några timmar senare och de är i stort sett mogna.

0

NadaL, Umeå

15 jul 2011 kl. 20:09

Tackar JAS för tips. Har tagit några kollekter och hoppas att jag gjört rätt. Tyvärr tog inga på de här sista.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone