0 395 visningar

13 svar

Soppfråga

Jan A, Uppsala

13 jul 2011 kl. 07:06

I går morse rekade jag ett nytt, framtida exk.omr.  Det fanns inte mycket ännu, men blek ostronmussling fanns på samma liggande, döda rönn som för flera år sen, några vackra men skarpa, gräddskivade kremlor, mina första grynsoppar för i år - och dessutom bl.a. två sopparter jag inte blir riktigt klok på!
De första mycket stora, tjockbenta, men – som jag tycker – alldeles för bleka för att kallas ’finludna’. En grupp med tre mlm färska och en övermogen växte i ett ”rent” lindbestånd söder om U-a.
De första två bilderna visar den halvgamla, först sedda, nästa den äldre, demolerade.

0

Jan A, Uppsala

13 jul 2011 kl. 07:09

Serie 2 med två andra, rätt snygga ex, tredje bilden visar det ex jag har hemma för torkning och i fortsättningen avbildar.

0

Jan A, Uppsala

13 jul 2011 kl. 07:11

Lukt och smak mycket obetydliga.
Serie 3

0

Jan A, Uppsala

13 jul 2011 kl. 07:14

Kluven blev den ngt mindre vacker – men foten var snygg-

0

Jan A, Uppsala

13 jul 2011 kl. 07:20

Den andra soppen växte bland ek, en, tall m.m. och såg ut så här - innan jag tog hem den.

0

Jan A, Uppsala

13 jul 2011 kl. 07:21

Strax intill vajade en suddig klätt i sjöbrisen – hur den än kommit dit så fick den vaja vidare!  Sen den hemtagna.

0

Jan A, Uppsala

13 jul 2011 kl. 07:24

Porerna och den kluvna såg ut så här.
Denna sopp är inte riktigt lik någon jag känner till, men liknar något en äkta men orutig rutsopp? Den blev mycket vackert blågrön i snittytan.  Lika tacksam för såväl besked som spekulationer om båda!

0

Michael Krikorev

13 jul 2011 kl. 12:10

Hej!
Tycker det ser ut som typiska ex av finluden stensopp. Och den andra torde vara blodsopp (det röda på rörmynningarna och foten bleknar så med tiden).

0

Jan A, Uppsala

13 jul 2011 kl. 13:27

Tack, Micke!  “Blodsoppen” var faktiskt helt glatt på såväl hatten som foten - den senare t.o.m. glänsande glatt. Men den kanske får se ut som en bofink!
Det är iaf min första i Upl. och växte på inte speciellt kalkfattig mark!
Och hur olika de finludna jag visar än ser ut, så säger du att de är typiska! Men det är kanske typiskt att de också ser ut som bofinkar!..;)
Minns du dessa från förskingrat inlägg i sept –06?  Bilderna från 060906.

0

Michael Krikorev

13 jul 2011 kl. 21:53

Ja, blodsoppen blir slät på hatten som äldre.

Det skulle inte förvåna mig om finluden stensopp består av flera arter. Dels finner man ljusa exemplar, som de på dina första bilder. De har jag hittat mycket av i Linköpingstrakten (kalktrakter) under ek. Och dels finner man mörkare exemplar, såsom de på din senare bild och de som finns här på svampguiden: http://svampguiden.com/art/visa/Boletus_reticulatus

Denna mörkare typen har jag sett oftare än den bleka i mina skogar på Södertörn. Det har alltid funnits ek på växtplatserna, men ofta också andra trädslag som björk och gran, och marken har inte varit kalkrik.

Möjligt att färgbredden kan variera så mycket inom arten, men jag har aldrig sett mellanformer. I en finsk studie 2009 fann man stöd för 6 arter i stensoppsgruppen:
http://www.karstenia.fi/49_2_09.php

0

klas jaederfeldt

13 jul 2011 kl. 22:47

jag tycker nog att soppen verkar vara den som kallades Boletus betulicola (björkens stensopp) men som numera räknas som karl johan

0

Jan A, Uppsala

13 jul 2011 kl. 23:54

Nja Klas, det här är i så fall en lindens sumpsopp, för jag såg ingen björk där - ”Boletus tiliae” eller nåt sånt, beroende på hur väl utrustad döparen är. Och dessa ”stensoppar” växte intill Fyrisåns sumpiga västra strand där regn inte är så livsviktigt. 

Men båda arterna är torkade och ska vid tillfälle få flytta till Fytoteket tillsamman med en massa annan godis.  Och Micke, jag ska knalla över till lokalen från –06 och försöka samla in också den ”typen” – men först måste det komma en väldig massa regn, då de växer (växte) i en mycket torr naturbetesbergbacke med björk. Björkarna har tyvärr blivit mycket färre, tack vare EU..Bu(
De flesta finludna jag sett har varit av en tredje och fjärde typ, de flesta mer lika en vanlig stensopp, av den ljusare typen…;)

0

Lena M

14 jul 2011 kl. 08:27

Det börjar komma svampar i torra Uppland ser jag, det var väl kul.
Ännu inga kj här i Gästrikland, bara tre små gallsoppar har jag sett.

0

Jan A, Uppsala

14 jul 2011 kl. 08:56

Ja, vårt smältvatten har nu runnit ner till Fyrisån, så där fanns några feta snyggingar.
Förutom några enstaka droppar har vi inte fått ngt efter våra 23 mm den 23 juni!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone