Jag har precis rensat ca 3 L mycket slarvigt på 1 timma.
(En del jobb redan i skogen, då).
Med 600 L torde det då ta ca 200 tim att snygga till skörden.
Låt oss för enkelhetens skull anta att vedebörande varit i skogen i 10 tim. Det gör 60 L i tim, eller 1 L i minuten.
Med ett tempo av 1 L i minuten finns ingen plats för grovrens och knappast att överhuvudtaget förflytta sig mellan ställena.
Tar vi då hänsyn till den tid det tar att flytta 600 L svamp till den lastbil? som står och väntar, spricker det hela ännu värre.
Nej, skriv att ni var 30 personer som plockade 600 L nästa gång, så kanske vi kan tro på det.
Fast…det hela skall väl gå ut på att någon vill göra sig lustig?
personen i fråga skriver att han plockat svamp, inte rensat svamp, visserligen så tror nog jag att det är ljug, men jag har förr sett stora mattor av kantareller där man nog skulle kunna plocka 600 liter, men det var på 50 talet, och det var inte sådan torka som nu
norr om en liten ort i södermanland som heter björnlunda , farsan sålde svampen till krogar i sthlm, kan naturligtvis inte garantera att det var 600 liter, men vet att vi bar åtskilliga kassar till bilen, å ändå var det massor kvar som vi tog dan efter och dan därpå, men som sagt det var bättre förr
Jag har rejäla kantarellställen där jag bor,, (plockar o säljer sedan många år)
ställen som jag kan plocka kanske 20 kg åt gången…jag är ganska rask med kniv o borste och om jag inte behöver flytta mej så mycket kan jag i bästa fall rensa 5 kg /timme…vilket i snitt betyder 15-20 liter per timme..
På en dag kan jag i allra bästa fall plocka 30 kg svamp (har hänt att jag lyckats med det någon enstaka gång då tillgången varit osedvanligt god).. alltså 100 liter ungefär.. (det blir en del logistikproblem då man ska förflytta sig i skogen med 30 kg kantareller kan jag lova er..
Det är alltså i stort sett ogenomförbart att hinna med att plocka 600 liter på en dag för en person, inte bara för att man rent fysiskt inte hinner, utan även att det omöjligt att bära med sig svampen… det blir ju ungefär 110-120 kilo..
nu är vi där igen ni snackar rensa,det är en sak, att bara plocka (utan grovrensning är en annan) finns det bara mattor av kantareller så klarar jag så ofärdig som jag är att plocka 600 litet på en dag, sedan beror det naturligtvis hur långt svampen skall transporteras
1m x 1m x 0.60 meter är faktiskt inte så mycket men det är 600 liter
Det resonemanget förutsätter iofs att du plockar allt på samma ställe utan att rensa svampen… och att stället är lätttillgängligt…
Det finns säkert något ställe i Sverige där det står 600 liter kantareller i en matta som vänter på att plockas…(har hört talas om att det eventuellt lär finnas i någon fjällbjörkskog i Jämtland) men jag tvivlar på att det i södra Sverige finns något sådant… de som påstår att de hittat och har plockat (sopsäckar) med svamp tenderar till att överdriva en smula misstänker jag.
Jag skickade för några år sedan in en bild med mitt personliga rekord…44,5 kilo på en dag, då var vi två som plockade ihop det och hade fullt sjå att få hem svampen från skogen… jag ser mej gärna slagen, men då vill jag nog se en bild..
För två år sedan var kompisen och jag och hälsade på Ola i Kil. Vi tyckte att vi hittade mycket då vi plockade ca 40kg på tre dagar på två man och då fick vi ränna runt en del och var rätt möra i kropparna på kvällarna. Ola köper ju upp svamp och jag tror mig vara rätt säker på att den “familjen” som plockade största mängderna kom upp i 80kg (ca 250lit)rensat på tre pers./dag. När jag skriver rensat så är jag ganska säker på att man har sköljt svamparna i något vattendrag, vilket i och för sig är helt ok, så gör jag själv när jag plockat kantareller.
Japp,, det är egentligen rätt svårt att inse hur mycket 40-50 kg kantareller är innan man själv plockat de mängderna..
600 liter kantareller är så mycket svamp att Klas J,s resonemang i princip förutsätter att man kan köra rätt in i kantardellstället med bil och åka därifrån (i omgångar när man fyllt bagageluckan)... hehe,
Så var inte frågan från början…om du läser första inlägget från Monica.
Jag påstår att det är i stort sett omöjligt,, men låter mej gärna överbevisas.
Men visst… kunde man köra ända in i svampstället så kan man säkert plocka något ton, med snöskyffel o släpkärra, men vi håller oss på jorden här va Klas??
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.