0 2098 visningar

29 svar

Kantarell

Monica, Vaxholm

13 jul 2011 kl. 16:02

Hur är det möjligt att hitta 600 l
gula kantareller på en dag denna torra sommar. Skulle vilja se bild på detta!

0

SussieH

13 jul 2011 kl. 17:21

Låter som en stor överdrift. Bildbevis, tack!

0

Kerstin, Lindome

13 jul 2011 kl. 19:02

Jag har precis rensat ca 3 L mycket slarvigt på 1 timma.
(En del jobb redan i skogen, då).
Med 600 L torde det då ta ca 200 tim att snygga till skörden.
Låt oss för enkelhetens skull anta att vedebörande varit i skogen i 10 tim. Det gör 60 L i tim, eller 1 L i minuten.
Med ett tempo av 1 L i minuten finns ingen plats för grovrens och knappast att överhuvudtaget förflytta sig mellan ställena.
Tar vi då hänsyn till den tid det tar att flytta 600 L svamp till den lastbil? som står och väntar, spricker det hela ännu värre.
Nej, skriv att ni var 30 personer som plockade 600 L nästa gång, så kanske vi kan tro på det.
Fast…det hela skall väl gå ut på att någon vill göra sig lustig?

0

kerstin

klas jaederfeldt

13 jul 2011 kl. 20:15

personen i fråga skriver att han plockat svamp, inte rensat svamp, visserligen så tror nog jag att det är ljug, men jag har förr sett stora mattor av kantareller där man nog skulle kunna plocka 600 liter, men det var på 50 talet, och det var inte sådan torka som nu

0

kerstin

Kerstin, Lindome

13 jul 2011 kl. 21:05

Jo, det är riktigt, det var bara en tanke om vad man gör om man kommer hem med 600 L svamp…...
Har Du verkligen sett så stora mattor av Kantareller?
Hmmm…Du kan möjligen inte påminna dig om var? -:)

0

kerstin

klas jaederfeldt

13 jul 2011 kl. 21:18

norr om en liten ort i södermanland som heter björnlunda , farsan sålde svampen till krogar i sthlm, kan naturligtvis inte garantera att det var 600 liter, men vet att vi bar åtskilliga kassar till bilen, å ändå var det massor kvar som vi tog dan efter och dan därpå, men som sagt det var bättre förr

0

600 liter???

Jonnie

13 jul 2011 kl. 22:22

Jag har rejäla kantarellställen där jag bor,, (plockar o säljer sedan många år)
ställen som jag kan plocka kanske 20 kg åt gången…jag är ganska rask med kniv o borste och om jag inte behöver flytta mej så mycket kan jag i bästa fall rensa 5 kg /timme…vilket i snitt betyder 15-20 liter per timme..

På en dag kan jag i allra bästa fall plocka 30 kg svamp (har hänt att jag lyckats med det någon enstaka gång då tillgången varit osedvanligt god).. alltså 100 liter ungefär.. (det blir en del logistikproblem då man ska förflytta sig i skogen med 30 kg kantareller kan jag lova er..

Det är alltså i stort sett ogenomförbart att hinna med att plocka 600 liter på en dag för en person, inte bara för att man rent fysiskt inte hinner, utan även att det omöjligt att bära med sig svampen… det blir ju ungefär 110-120 kilo..

0

Anneli

13 jul 2011 kl. 22:38

600liter? Mitt rekord är 200liter.det var för två år sedan och då det var en gott svamp år.:)..

0

600 liter???

klas jaederfeldt

13 jul 2011 kl. 22:39

nu är vi där igen ni snackar rensa,det är en sak, att bara plocka (utan grovrensning är en annan) finns det bara mattor av kantareller så klarar jag så ofärdig som jag är att plocka 600 litet på en dag, sedan beror det naturligtvis hur långt svampen skall transporteras
1m x 1m x 0.60 meter är faktiskt inte så mycket men det är 600 liter

0

600 liter???

Jonnie

14 jul 2011 kl. 09:24

Det resonemanget förutsätter iofs att du plockar allt på samma ställe utan att rensa svampen… och att stället är lätttillgängligt…

Det finns säkert något ställe i Sverige där det står 600 liter kantareller i en matta som vänter på att plockas…(har hört talas om att det eventuellt lär finnas i någon fjällbjörkskog i Jämtland) men jag tvivlar på att det i södra Sverige finns något sådant… de som påstår att de hittat och har plockat (sopsäckar) med svamp tenderar till att överdriva en smula misstänker jag.
Jag skickade för några år sedan in en bild med mitt personliga rekord…44,5 kilo på en dag, då var vi två som plockade ihop det och hade fullt sjå att få hem svampen från skogen… jag ser mej gärna slagen, men då vill jag nog se en bild..

0

600 liter???

"JAS" Helsingborg

14 jul 2011 kl. 09:51

För två år sedan var kompisen och jag och hälsade på Ola i Kil. Vi tyckte att vi hittade mycket då vi plockade ca 40kg på tre dagar på två man och då fick vi ränna runt en del och var rätt möra i kropparna på kvällarna. Ola köper ju upp svamp och jag tror mig vara rätt säker på att den “familjen” som plockade största mängderna kom upp i 80kg (ca 250lit)rensat på tre pers./dag. När jag skriver rensat så är jag ganska säker på att man har sköljt svamparna i något vattendrag, vilket i och för sig är helt ok, så gör jag själv när jag plockat kantareller.

0

600 liter???

Jonnie

14 jul 2011 kl. 10:02

Japp,, det är egentligen rätt svårt att inse hur mycket 40-50 kg kantareller är innan man själv plockat de mängderna..

600 liter kantareller är så mycket svamp att Klas J,s resonemang i princip förutsätter att man kan köra rätt in i kantardellstället med bil och åka därifrån (i omgångar när man fyllt bagageluckan)... hehe,

0

600 liter???

klas jaederfeldt

14 jul 2011 kl. 11:01

ja det stämmer, det är själva plockningen som jag snackar om, inte rensning eller transport därifrån och att alla kantareller växer på ett å samma ställe

0

600 liter???

Jonnie

14 jul 2011 kl. 11:16

Så var inte frågan från början…om du läser första inlägget från Monica.
Jag påstår att det är i stort sett omöjligt,, men låter mej gärna överbevisas.
Men visst… kunde man köra ända in i svampstället så kan man säkert plocka något ton, med snöskyffel o släpkärra, men vi håller oss på jorden här va Klas??

0

600 liter???

Kerstin, Lindome

14 jul 2011 kl. 11:57

Låt oss i alla fall hoppas att de 38 ICA-kassarna var av papper och inte plast.
Och att de inte behövde staplas på varandra i bilen….

0

OlaH

14 jul 2011 kl. 21:30

mycket underhållande läsning! tack alla!!

0

Björn

18 jul 2011 kl. 23:29

Vikbolandet? Där bor jag. Vart någon stanna hittade du 600 kg. MVH björn

0

Monica, Vaxholm

19 jul 2011 kl. 12:50

Det var inte jag som hittade 600 l kantareller på Vikbolandet. Jag undrade precis som du var och visa gärna en bild!!!!
Inlägget kom på rapporter 12/7 från Håkan.
Skulle gärna åka dit om jag visste var. I Vaxholm torrt som “fnöske”!

0

Rätt namn på rätt svamp

19 jul 2011 kl. 13:34

Det är omöjligt att hitta 600 liter gula kantareller och det går inte ens att hitta en enda gul kantarell för det finns inga gula kantareller.

600 liter kantareller är nog svårt att hitta men inte omöjligt.

0

Rätt namn på rätt svamp

klas jaederfeldt

19 jul 2011 kl. 18:04

det är INTE jag som döljer sig bakom den signaturen

0

Rätt namn på rätt svamp

Rätt namn på rätt svamp

19 jul 2011 kl. 18:06

haha

0

Rätt namn på rätt svamp

guza

19 jul 2011 kl. 18:51

visserligen var några av kantarellerna jag plockade i Norge idag vita- men de allra flesta var gula som vanligt så visst finns dem!!!

0

Rätt namn på rätt svamp

Rätt namn på rätt svamp

19 jul 2011 kl. 20:24

Grattis guza. Du kommer att bli berömd men då måste du lämna in både den vita och den gula till rätt instans för artbestämning.

Någon av svamparna kanske kommer att kallas efter dig - Guzakantarell

0

Vibolandet/norrköp

Daniel hanson

19 jul 2011 kl. 20:38

Förra sommaren/hösten var jag utanför Norrköping. En bekant visade mig ett helt otroooooligt bra svamp ställe. Vi plockade cirka en timme sen fick det va nog o med oss hade vi cirka 15 liter kantarelller . det var många kvar som vi lät bli

0

Rätt namn på rätt svamp

guza

20 jul 2011 kl. 20:27

vilken färg är det på dom du plockar då “rätt namn etc”???blå???röd???

0

Rätt namn på rätt svamp

Rätt namn på rätt svamp

21 jul 2011 kl. 17:19

Det finns en del kantarellarter. Jag plockar kantareller och trattkantareller.

0

Rätt namn på rätt svamp

guza

22 jul 2011 kl. 10:45

Goddag yxskaft!!!

0

Rätt namn på rätt svamp

Rätt namn på rätt svamp

22 jul 2011 kl. 23:12

Guza, ett typiskt beteende av de flesta av din sort.

När argumenten tryter så blir det ett påhopp.

0

Rätt namn på rätt svamp

Irene A

23 jul 2011 kl. 08:58

Guza, personer som gömmer sig bakom ett lika tramsigt nick som rubriken är inte värda besväret..

0

Rätt namn på rätt svamp

guza

23 jul 2011 kl. 15:49

Instämmer med de båda föregående talarna!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone