0 1749 visningar

7 svar

blåbär

Roland Svensson

13 jul 2011 kl. 20:22

En fråga till er som är ute och plockar svamp i skogarna, Finns det några blåbär i år? Kring Göteborg, t.ex. Vättlefjäll kanske 10 bär där man plockade 10 liter förra året, var svår frost i blomningen. Är det likadant i övriga Västsverige speciellt?

0

Joakim Roos

13 jul 2011 kl. 21:41

Var ute på Kållandsö i Vänern förra veckan. Extremt mycket blåbär ute i skogen.

0

Marina Jansson

14 jul 2011 kl. 08:27

I Kareby-trakten finns inte heller några blåbär. Och det ser lika illa ut på norra Tjörn.

0

Lena M

14 jul 2011 kl. 08:30

T.e.x i Gästrikland är det mkt. smått om blåbär i år. Man kan hitta lite på skyddade , skuggiga ställen, får väl plocka hallon som det ser ut att bli gott om .

0

"JAS" Helsingborg

14 jul 2011 kl. 09:36

Östra småland riktigt gott om stora fin blåbär:)
Jag hinner tyvärr inte med att plocka:(

0

Jonnie

14 jul 2011 kl. 11:32

Intill RV 26, öster om Otterbäcken o Gullspång, för att vara helt exakt, finns gott om blåbär,, ngn vecka till innan det är helt perfekt,,

0

Rikard

14 jul 2011 kl. 13:29

Jag vet nog inte vad som betraktas som mycket (brukar bara plocka och äta några nävar när jag ändå är ute) men jag tycker att det växer bra i diverse skogar på Hisingen. Några burkar sylt får man nog ihop ganska enkelt iallafall.

0

Roland Svensson

14 jul 2011 kl. 17:32

Tackar för era svar. Det verkar som frosten gått illa åt blåbären i Göteborgsområdet. Hisingen kan ha klarat sig genom att det är nära kusten. Idag fanns jag en hel näve blåbär. Man får vara glad åt det lilla. Får nog nöja mig med vildhallon. Plockade 5 lit. igår.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone