0 1222 visningar

5 svar

förvällning

Roland Svensson

16 jul 2011 kl. 18:07

Har hittat mycket fina kantareller. 5 liter rensat och skuret i bitar. Hur förväller man de bäst för att frysa in dem. Såg 251 recept på nätet, så jag blev bara förvirrad.
Kan man lägga allt i en stor gryta med lite vatten i botten och sedan låta det koka sakta tills spadet nästan kokat in.
Salta bör man väl göra? Men inget fett?
Tacksam för svar - grytan står på spisen och väntar.

0

"JAS" Helsingborg

16 jul 2011 kl. 20:14

“Lite” vatten i grytan, lägg i svampen och koka ner tills den egna vätskan just täcker dem och dra av låt svalna fyll i lämplig förpackning och frys in:).
Eller varför inte göra som jag gör, gör på samma sätt men tillsätt lite salt och fyll på väl rengjorda konserveringsburkar och koka dessa i ca 80 min och du har konserverad svamp som håller i åravis.

0

Kerstin, Lindome

16 jul 2011 kl. 20:51

Om Du gör som JAS föreslår slipper Du dessutom den seghet som frysta Kantareller gärna får.
(Och slipper rensa frysen från gammal svamp nästa år i Juli).

0

Roland Svensson

17 jul 2011 kl. 23:46

Tackar för svaren. All infrusen svamp gick åt. Åt sista trattkantarellerna på lunch på misommarafton och första nya kantarellerna till middag.

0

Kurt

18 jul 2011 kl. 11:51

Fast trattkantareller är det bättre att torka, liksom de flesta andra svampar också förutom just kantarell och några få andra.

0

Monica Svensson, Bollnäs

18 jul 2011 kl. 18:40

Här ska jag dela med mig ett tips om torkade kantareller: torka dem i svamptork. När du ska använda dem så måste du finfördela /mixa eller stöta/ dem. Då får du en härlig kantarellsmak utan beska. Dock blir det inga svampbitar att tugga på förstås…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone