0 561 visningar

9 svar

Vit hattmurkla ?

Gustav.S

17 jul 2011 kl. 21:10

Hittad på en gräskulle nära villaträdgård,finns kalk i gräsmattan. Jag är inte proffs så behöver gärna hjälp, jag gissar på vit hattmurkla(helvella crispa) men vet ej 100% säkert.alla svar välkomna..

Vit hattmurkla(Helvella crispa) ?)

0

Olof

18 jul 2011 kl. 14:58

Ser ut som vit hattmurkla ej säker,du kan
hoppas på fler svar,kanske en “blå stjärna”
vet något mer eller andra personer..

0

Pär

18 jul 2011 kl. 15:01

liknar vit hattmurkla(helvella crispa) i min
svampbok men jag hade inte chansat på den,
även om det stämmer är det inte en av de
läckraste svamparna,kanske att någon på forumet har smakat?

0

Max

18 jul 2011 kl. 15:03

kanske är en tryffel? äkta vit kanske?
ser god ut,går att ha i sallad rå tror jag..

0

Lina

18 jul 2011 kl. 15:23

tror nog att de är ätliga men måste stekas.
inte ha råa i sallad iaf.G!

0

Lena M

18 jul 2011 kl. 16:50

Kanske, kanske inte, lite svårt att se på bilderna.
Här fanns riklgt av den senhösten 2010, den är ätligt men inte någon delikatess.

0

Monica Svensson, Bollnäs

18 jul 2011 kl. 18:35

Måste bara skriva att jag inte känner igen foten. Visst är det en liten del av foten som syns på första bilden? Jag har aldrig sett en vit hattmurkla med så slät fot. Den är ju längsveckad, eller hur man nu ska beskriva den.

0

Gustav.S

18 jul 2011 kl. 20:21

ja det är en del av foten på bild 2,nej
jag håller med foten är ej fårad utan
slät,underligt..

0

Tony S

19 jul 2011 kl. 00:55

Bilderna är inte tillräckligt skarpa för att kunna göra en säker bedömning, men Monicas iakttagelse att foten tycks sakna ribbor är bra. Det skulle kunna vara Helvella elastica istället som är en mindre art med slät fot.
Se det bara som ett tips att arbeta vidare med, och ät inte svamp som du inte är helt säker på.

0

Vit hattmurkla

Hans v E

19 jul 2011 kl. 11:14

skall ej ätas, blott beundras.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone