Hej alla!
Gjorde ett besök vid Hemmingsbo utanför Falun idag.
Skogen var Grandominerad med tall och björk. Området är inte skyddat på något sätt men vimplar med naturhänsyn sågs här och var.
Serie 1: Svavelriska samt
Cortinarius paragaudis
Frågetecken? eller är jag rätt ute.
svavelriska+C.paragaudis
Jag tippar att du är på rätt spår med Cortisen, men att det snarast är Cortinarius luteoornatus med tanke på latituden och utseendet. Det går att skilja den från C. paragaudis genom de större sporerna ( 8 µm långa).
PS. Här i Siljansområdet är det full fräs på cortisarna, har hittat 3 Phlegmacium-arter de senaste dagarna.
Har du fler bilder av riskan? Jag är inte säker på att det är svavelriska.
Den har för lite gropar på foten och är lite för blek, så jag misstänker Lactarius tuomikoskii.
I de nordliga skogarna är den nog den vanligaste av arterna i gruppen med gul mjölksaft, bortsett från tydligt kalkpåverkade marker.
Jadå, jag blir ännu mer övertygad om att det är tuomikoskii - relativt liten, slät och blek jämfört med svavelriskan. Den kan ha enstaka små gropar på foten också, men inte lika tydliga.
Sen finns bl.a. olivinus, leonis och auriolla också, men färg och form stämmer inte med någon av dem.
Din Telamonia:
med så vit fot borde det vara C: armeniacus. Du får kolla sporerna.
Häller med Irène om R. tuomikoskii.
PS. I mitt tidigare inlägg ska det vara “större än 8 µm”. Alla specialtecken, som “större än” plockas bort av servern. Micke, kan du göra något åt det?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.