0 2190 visningar

15 svar

Konservering

Trollehatt

20 jul 2011 kl. 18:31

Inspirerad av inläggen här på forumet har jag idag inhandlat ett par burkar för konservering av kantareller :)

Två frågor:

En del förordar att svampen läggs i färsk i burken och därefter fylls med en svag saltlag, en del förordar förvällning. Vad är bäst?

Många burkar är ju så stora. När du öppnat en konservburk, hur lång är hållbarheten då?

Läste en tråd häromdagen där JAS tydligt redovisade sin metod men idag när jag ska ha den så hittar jag den inte :(

0

Bengt Sandh

20 jul 2011 kl. 18:49

Det jobbiga med att konversera svamp är att man aldrig får några svar. Jag har inte heller lyckats särskilt bra med att konservera min fru, hon blir bara skrynkligare och skrynkligare hur jag än bär mig åt.

0

Karin Hedén

20 jul 2011 kl. 23:39

0

Konservering PS

Karin Hedén

20 jul 2011 kl. 23:46

Använd små burkar.
En öppnad burk ska tillagas och konserveras omgående. Den går inte att spara då den är öppnad.

0

Konservering PS

Trollehatt

20 jul 2011 kl. 23:54

Hej och tack för dina svar. Min undran var hur länge man kan ha den öppnad efter konservering. En eller ett par dagar borde den väl hålla eller är det som med nylagad svamp, helst inte mer än ett dygn i kylen?

0

Lilla My

21 jul 2011 kl. 10:10

Jag ska nog prova det här året, frysen är så överfull av alla godsaker att det vore skönt att lära sig andra sätt att spara på...

0

Birgitta D

21 jul 2011 kl. 10:38

Hm skulle läst denn tråd lite bättre. Jag hällde svamplagen het på burkarna innan jag började skjuda. Blir hållbarheten sämmre då?

0

Birgitta D

21 jul 2011 kl. 20:32

Jag tog färska kantareller skar i små bitar, packade hårt och fyllde på medd saltlag i o f s varm. Vad mycket vätska det blev i burken. Förra året kokade jag in först och det blev mycket mer svamp och mindre vätska kvar i burken. Verkar ta onödigt mycket plats med färska direkt. Är nyfiken på min tidigare fråga om hållbarhet med het lag ist f avsvalad.

0

Konservering - resultatet

Trollehatt

22 jul 2011 kl. 10:09

Kunde inte vänta in svaret också från JAS (men du får gärna lägga in ditt recept också!) - så här kommer resultatet.

Köpte dessa burkar för 15:-, de rymmer 2,5 dl, en lagom mängd tycker jag om de nu inte håller länge i kylen efter öppnandet.

Förvällde kantarellerna och hällde på lite mer lag, 1 tsk salt till 1 liter vatten. Misstog mig lite i storlek på min kastrull så tyvärr täckte det precis burkarna. MEN, när det sedan började koka flöt burkarna upp mot locket så det var säkert en hel centimeter som var ovan ytan.

Trots detta ser resultatet OK ut tycker jag. Burkarna klickade när de började svalan. Undrar dock om jag borde haft mer lag i så det täckt ända upp, men då kanske kantarellerna flutit upp ändå?

Ja ja, vi får avvakta vad jag förstår några månader innan det är dags att provsmaka. Jag måste prova detta mer i år och med andra svampsorter också. Men just kantarellen gillar jag inte när den har varit fryst.

Hittade också en sida på nätet som säljer burkar i alla former - håll till godo http://www.minuthandel.se/Konserveringsglas.asp

Trollehatt

Konserverade kantareller

0

Trollehatt

26 jul 2011 kl. 17:05

Såg i ett av mina svar om artbestämning att JAS var tillbaka på forumet - puttar därför den här tråden om konservering och ber om ditt recept igen som jag inte kan hitta. Gärna detaljerat, och om svampen ska förvällas eller läggas rå i konservburken och fylla upp med saltlag som föreslås i några andra forum.

0

Helena A

26 jul 2011 kl. 18:33

Jag konserverar alla kantareller men använder burkar med skruvlock.
Fungerar precis lika bra.
Betydligt mycket billigare burkar kan du få tag på hos antingen Biredsakpasfabriken eller Flaskor och burkar!

0

"JAS" Helsingborg

27 jul 2011 kl. 10:09

0

Trollehatt

27 jul 2011 kl. 11:03

Tack JAS, det var den första länken jag letat efter :)

Har för mig att jag läst någonstans att du saltade vid förvällning, stämmer det? Själv brukar jag inte salta innan jag ska frysa svampen men i år blir det konservering för hela slanten.

Tack också till Helena A för länkarna till Biredskapsfabriken - superbilliga burkar där ju!

0

Konservering ugnen??

EG

27 jul 2011 kl. 16:23

Såg ett dansk program där kvinnan konserverade frukt och grönsaker genom att ställa burkarna i ugnen Hon fyllde burkarna slog på nån lag ,skruvade på locken hårt men släppte sedan lite på locket för ångan skulle pysa tror jag Ställde burkarna på en plåt 110 gr Tiden? Tog sedan ut burkarna 0ch skruvade till locken Är detta något som skulle fungera??

0

Konservering ugnen??

"JAS" Helsingborg

27 jul 2011 kl. 17:25

Jo jag saltar när jag kokar ner dem och då saltar jag så mycket att jag absolut inte behöver salta dem senare vid själva tillagningen men som Melker sa - Salta efter behag, och saltade för mycket;)
Konservera i ugn skall väl oxå funka men det är något som jag inte provat och varför hålla på i ugnen med varma lock och burkar för att inte tala om ugnsgaller mm. nej låter onödigt krångligt tycker jag.

0

Konservering ugnen??

Eg

27 jul 2011 kl. 18:40

Har provat ditt sätt Jas och det fungerade alldeles utmärkt

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone