Har varit ute i skogen idag och plockat kantareller, men är tyvärr dålig på min sak…
Hittade riktigt många gula, stora o fina kantareller. Men några av dem hade vit kropp (?) med gul hatt och skivlingar på undersidan, precis som en kantarell. Är det en kantarell? Eller vad är det? Kan man förväxla kantarellen med någon svamp?
Hej Skåning!
Ja, en del kunskap fattas men det går att träna upp. Skaffa en bra svampbok för nybörjare, gör sökningar på nätet där det finns hur mycket info som helst, be att få följa med någon hyfsat svampkunnig ut i skog och mark eller varför inte pröva en svampkurs genom något bildningsförbund?
Jag vill inte vara märkvärdig (även om jag är det:) men det du kallar kropp kallas fot när vi pratar om hattsvampar och det under hatten kallas för skivor och inte skivlingar. På din beskrivning skulle du eventuellt ha hittat gulkremla.
Kämpa på, snart är du expert!
Tack för ditt svar, Bengt! Svampbok finns, nätet används oxå flitigt, men det är just det här att man inte känner sig 100% säker på vad det är man hittat… Dock känns det här forumet väldigt hjälpsamt, särskilt när kunniga delar med sig av sin kunskap.
Har tittat på bilderna på gulkremlan som du förslår. Den kan jag nog med 99% säkerhet räkna bort. Jag bifogar helt enkelt några bilder!
På bild 1 har svampen väldigt vit fot, är därför osäker på om det verkligen är en kantarell. På bild 2 är jag mer säker.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.