0 319 visningar

12 svar

Många frågetecken den 21 juli

Lena M

22 jul 2011 kl. 08:06

Ex.vis den här som liknar riddarmusseronen men växte i granskog och alldeles för tidigt på säaongen tycker jag, vad är det, ingen utpräglad doft / smak?

Vet inte, gul skivling

0

Lena M

22 jul 2011 kl. 08:10

Den här bilden skulle det vara.

Gul skivling

0

Karl S

22 jul 2011 kl. 08:23

Kanske en stubbmusseron, Tricholomopsis?

0

Lena M

22 jul 2011 kl. 08:35

Tack Karl S skall kolla.

Jag har 2 olika spindlingar också som jag gärna vill ha namnet på, båda växte i blöt granskog.

Den brunoranga smakade jag inte på och kände ingen utpräglad doft.

Den grålila smakade sött tyckte jag, vad är det för spindlingar ?

Spindling ?

0

Lena M

22 jul 2011 kl. 08:37

Den andra spindlingen som gick åt det lila hållet, vad heter den ?

spindling ?

0

Tony S

22 jul 2011 kl. 11:18

Den första bör vara en gammal prickmusseron.
Sedan eldspindling.

0

SvenD

22 jul 2011 kl. 11:58

Den lila spindlingen kan vara en stinkspindling. Frän lukt och blåviolett kött!

0

Lena M

22 jul 2011 kl. 14:08

Jasså en prickmusseron de brukar jag känna igen, där ser man. Eldspindling, tack för det Tony.

Stinkspindling, jag blir tveksam, kände ingen doft alls ?

0

Kapten Hammock

22 jul 2011 kl. 15:22

Hm. Är månne detta också eldspindling i så fall? Hade för mig att skivorna brukar vara mörkare. Men det kanske kommer med åldern och sporerna?

Eldspindling?

0

Lena M

23 jul 2011 kl. 08:56

Spindlingar är svåra och så finns det så många inom det släktet. Ingen som har något annat förslag på den lila ?

Två andra arter samma dag som jag vill ha till guldskivling och laxskivling, stämmer det ???

Lax- och guldskivling ?

0

Irene A

23 jul 2011 kl. 09:05

Guldskivling och laxskivling stämmer, och jag har inget annat förslag än stinkspindling på den lila.

Hammock, jag tycker att dina ser ut som eldspindling också. För mig verkar skivfärgen helt rätt.

0

Lena M

23 jul 2011 kl. 09:10

Okey, då måste jag ge mig fastän jag tyckte att den inte luktade något, stinkspindlingen :).

Det dyker upp nya arter hela tiden, tiden räcker inte till att kolla alla man ser, men, men.

Tack för hjälpen alla !

0

Kapten Hammock

23 jul 2011 kl. 14:35

Tack, Irene. Nu tycker jag också att skivfärgen är som den ska vara. Verkar som om färgseendet måste kalibreras inför varje svampsäsong…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone