Hej, att plocka så små skivlingar i hästhagar kan vara riskabelt… jag antar att du inte varit ute efter matsvamp utan ätit dem i tron att det varit toppslätskivling?
Hursomhelst… det är inte toppig giftspindling, men det ser ut som någon annan spindling och det är omöjligt att säga om den innehåller något farligt gift eftersom de flesta spindlingar är relativt dåligt utforskade. Hur mycket har du ätit? De farligaste gifterna ger symptom först efter 8-10 timmar och ibland upp till flera dagar efter förtäring. Har du ätit mycket och nyligen bör du nog framkalla kräkning, ring giftinformationcentralen om du är osäker.
Tyvärr har jag inte kameran för tillfället men jag kan säga att själva skivorna under hatten inte gick 90 grader mot foten utan upp mot toppen av foten (kanske inte ens nuddade). dom minsta var som bollare och de lite större hade fortfarande kvar sitt skikt mot foten. De största hade vecklats ut mer och var fortfarande väldigt klockformade med en “topp” på varje. de var rätt mörkbruna på hatten med vit/brun fot samt att man kunde se strimmor igenom hatten på de lite större om man tittade noga.
Kan inte heller säga exakt vilken spindelskivling det är, men det är inte toppig giftspindling, inte heller någon kanelspindling eller någon annan art som man vet är giftig. Det är inte sannolikt att den innehåller samma farliga gift som toppig giftspindling.
Men som Michael skrev, så är inte alla giftsvampar utforskade. Det är inte förrän efter att någon har blivit förgiftad, som man kan avgöra om de innehåller något tidigare okänt giftigt ämne…
Jag frågade giftinfocentralen om svamp när jag mistänkte att min son hade varit på en vit flugsvamp, de pratade om att sjukvården inte vidtar några åtgärder om man fått i sig mindre giftsvamp än motsvarande en sockerbit…
Men kan det verkligen stämma? Låter väldigt konstigt tycker jag…
Förstår ni inte att Johan ville ta en tripp.
Läs här så förstår ni att det finns folk som gör “vad som helst” för en tripp.
http://www.flashback.info/forumdisplay.php?f=61
Svårt att avgöra med så oklara bilder, men om jag vore du skulle jag försäkra mig om att det inte är toppig giftspindling. Det kan ta upp till 14 dar innan du får några symptom och då är det kört. Njurarna lägger av. Hoppas det går bra för dej och att du inte gör några fler sådana dumheter. Håll dej till säkra svampar!
Ringde giftcentralen och dom kollade mest om det var den toppiga giftspindel varianten eller orangebruna giftiga men de verkade vara väldigt orangea båda två så jag tror inte heller att det är någon av de giftigaste. Det enda som jag är lite misstänkssam mot är foten som inte är helt vit när jag tänker efter och därför är jag inte hundra på att det är en annan svamp.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.