0 741 visningar

6 svar

Gallsopp?

Jonas

22 jul 2011 kl. 20:07

Hej alla

Mina soppar har en färg på rören som jag tycker går lite åt det rosa hållet, nästan som ljust rostbiff kött.

Smaken är i rått tillstånd OK och smakar inte pyton som Gallsopp skall mig veterligen göra.

Vad tror ni, tillaga och äta?

Lite rosa färgat kan man tycka?

0

Elisabeth Jansson

22 jul 2011 kl. 21:28

Det var synd att du inte visade en hel svamp,den kan orsaka magbesvär,men gallsopp stekt i en stekpanna så blir de bitarna aldrig med färg utan är fortfarande kritvita inuti,jag fick med en som nybörjare när jag plockat K-J det var bara att kasta allt mycket,besk bitter.
Ät aldrig svamp som du inte är säker på!!!

0

Jonas

22 jul 2011 kl. 21:38

Men borde jag inte kunna avgöra på smaken att det är en gallsopp innan tillagning, vad jag tidigare kunnat läsa mig till skall smaken vara extremt tydlig!

Och kan KJ eller andra ätliga soppar få den typen av missfärgning som på bilden?

0

Irene A

22 jul 2011 kl. 21:47

Naturligtvis ska du aldrig tillaga och äta om du inte vet vad det är för svamp! Och ingen annan sopp än gallsoppen får den färgen på rören..

0

Jonas

22 jul 2011 kl. 23:12

Men om det är Gallsopp borde jag inte tydligt känt något på smaken, det är ju annars vad man kan läsa att smaken skall vara vidrig.

Jag steker upp endel och gör ett smakprov, lär vara det säkraste sättet att avgöra om det är Gallsopp eller ej.

0

klas jaederfeldt

23 jul 2011 kl. 00:20

alla kan inte känna den bittra smaken, lyckligtvis är du en av dem, så laga till den och ät, men bjud ingen annan

0

Veronika

30 aug 2011 kl. 17:25

Gallsopp ska väll ha vita rör inte bruna.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone