Jag har i trakten av Flen, i parkliknande lövskog, kalkhaltig gissar jag, hittat en sopp med ådernät och nästan citrongul fot och samma färg på rören. Hatten är brun. Med hjälp av Ryman Holmåsen får jag det till bronssopp - men den ska inte finnas här. Nån som vet om den har hittats i Sörmland ELLER nån som har ett annat artförslag? Blånar gör den också.(Nej, det är inte brunsopp, den är kompaktare och mer kallelik i fotens form.)
Svampen du hittat är sannolikt bronssopp. Den kan blåna ibland. Den finns ända upp till Södermanland enligt Rödlistade arter. Ryman-Holmåsens uppgifter om svampars förekomst är för gamla i en hel del fall. Det var vad man kände till, när den kom ut. Mycket har hänt sedan dess.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.