0 344 visningar

8 svar

Vilken sopp?

Fritjof

23 jul 2011 kl. 18:35

Jag hittade denna lilla sopp idag i ganska ung blandskog,mest gran,björk och tall.
Den är ca 4cm bred och 10cm hög.Den luktar och smakar milt.
Kan sammetsopp se ut så som ung kanske?

0

Fritjof

23 jul 2011 kl. 18:38

Den blånar inget alls,skulle jag skriva med..
En bild i genomskärning också.

0

Hans v E

23 jul 2011 kl. 22:46

Gyllensopp!

0

Fritjof

24 jul 2011 kl. 06:39

Tack Hans!
Det var kul,och oväntat i den miljön.Känns som en alldeles för “billig” skog för den.Jag minns inte att jag har sett någon ek i närheten.

Det blir till att knalla dit och kolla lite närmare på området:)

0

Tony S

24 jul 2011 kl. 12:16

Tror mer på sammetssopp. Hatten är för sammetsaktig för att vara gyllensopp.

0

Fritjof

24 jul 2011 kl. 14:04

Tackar för förslag Tony!
Jag var och kollade in stället idag.Där finns ingen ek,bara gran,björk och tall.Jag hittade ytterligare två fruktkroppar ca 20m från den första.Jag tycker hattarna känns nästan blanka,fast aningen sammetskänsla.
Dom ser inte ut som dom sammetsoppar jag brukar se,men det borde väl vara det i den milgön?
Bifogar milgöbild och dagens ex.

0

Fritjof

24 jul 2011 kl. 14:12

Miljö skulle det stå..

0

Irene A

24 jul 2011 kl. 14:25

Numera finns det flera arter av sammetssoppar, men de är variabla och svåra att skilja åt på hattfärgen. Den här skulle kunna vara Xerocomus ferrugineus - vitköttig i hatten och kan ha rödbrun hatt redan som ung.

Jag vet inte var man ska hitta riktigt tillförlitliga bilder, men de här exemplen påminner i alla fall om din sopp:
http://www.mycodb.fr/fiche.php?genre=Xerocomus&espece=ferrugineus&numphoto=2&source=list&filter=&numfiche=4219
Xerocomus subtomentosus ska ha gulaktigt kött i hatten och fottoppen (rosaaktigt nedtill), och större tendens att blåna på rören.

0

Fritjof

24 jul 2011 kl. 15:52

Tack Irene!
Jag kallar den Xerocomus ferrugineus tillsvidare.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone