0 421 visningar

15 svar

Några frågetecken igen

Madde Småland

23 jul 2011 kl. 23:01

Äntligen kommer det upp lite olika svampar i skogen! Hittade kantareller, sandsopp, citronslemskivling, riskor och kremlor.
Utöver det en massa okända men fotade bara 3 av dom. Här kommer första serien. Är väl en spindelskivling, men vilken? Växte i blandskog men även i ren granskog, tyvärr luktade myggmedlet för mkt så kan inte säga ngt om lukten.
Serie 1

0

Madde Småland

23 jul 2011 kl. 23:04

Den här hittades i bokskog, ca 6cm i diametern. Luktade milt och gott.
Serie 2

0

Madde Småland

23 jul 2011 kl. 23:08

Sista frågetecknet, växte på en gammal granstubbe. För liten för att lukta på;) På samma stubbe växer även gullnavling. 1 av korten tyvärr ngt suddigt då jag beskar bilden lite.
Serie 3

0

Repetition:)

Madde Småland

23 jul 2011 kl. 23:12

Eftersom både trattisar och gullnavlingen nu har börjat komma upp lägger jag ut lite bilder på dom i jämförelse igen:) För er som är nya, trattkantarellen växer INTE på stubbar och grenar.

Tack på förhand för era svar:)

Gullnavling och trattkantarell

0

Repetition:)

NadaL, Umeå

23 jul 2011 kl. 23:28

Jättefina bilder på gullnavlingen!
Trean är slemhorn, Ceratiomyxa fruticulosa fick jag veta för ett par dagar sedan.
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=198965&fnr=1&sok=NadaL,

0

Madde Småland

23 jul 2011 kl. 23:38

Tackar:) Tyckte att den verkade bekant men kunde inte komma ihåg var jag sett den innan. Nu vet jag att det var dina bilder jag sett:)
När det gäller Gullnavlingen så finns den på många olika platser här hemma så den ser jag varje år.

0

Irene A

24 jul 2011 kl. 08:05

Spindlingen hade jag velat lukta på för att föreslå ett namn..

Den andra borde vara strecknagelskivling.

0

Madde Småland

24 jul 2011 kl. 11:35

Tack Irene
Går tillbaka senare idag utan myggmedel och gör sen ett försök att beskriva lukten. Lite svårt för dig att känna ngn lukt på detta avstånd;) Har du några förslag som jag kan kolla upp de olika kännetecknen på? Ifall jag vet vad jag ska kolla på mer än lukten så blir det lättare att kunna utesluta ngn när jag sitter med spindlingen i handen.
Har en bild till här som jag inte la upp, men kanske den kan utesluta ngn av de du funderar på?
Du kan tänka på det när jag frågar om ngt att jag tar gärna emot alla förslag på vad det kan vara. Lär mig alltid ngt nytt genom att jämföra och utesluta:)
Tack igen:)

0

Madde Småland

24 jul 2011 kl. 11:40

Glömde skriva att bilden är på foten som gick av när svampen plockades upp och visar köttet.
Tack igen:)

0

Irene A

24 jul 2011 kl. 11:46

Jag får en känsla av att det kan vara en ung doftspindling (inte så många arter med såpass mörka skivor att välja på). Den har olivbrun hatt till att börja med, sen gulnar den med åldern. Lukten brukar liknas vid cederträ.

0

Madde Småland

24 jul 2011 kl. 11:49

Ok tack:)
Ska kolla upp och jämföra, bör vara lätt då om det är en så speciell lukt:)

0

Madde Småland

24 jul 2011 kl. 21:51

Kan inte svära på att det var cederträ det luktade som men en tydlig trälukt blev det i brottytan:)

0

Karl S

25 jul 2011 kl. 18:04

Spindlingen: Håller med Irene, ganska typisk C. subtortus skulle jag säga. Lukten kan vara si och så. Även streckisen verkar OK.

Fin bild på myxon, nr 3!

0

"JAS" Helsingborg

25 jul 2011 kl. 20:12

Mellan navlingarna på bilden, högst upp har du ett gäng myxomyceter men vilka ?

0

Madde Småland

25 jul 2011 kl. 20:44

Tack Karl:)

JAS, anade att du skulle fråga om dom;) Tyvärr såg jag inte dom förrän jag kollade bilderna. Har förstorat upp en annan bild där de inte var lika suddiga men det är ändå suddigt. Ska försöka ta nya kort om jag hittar tillbaka. Antar att kortet är för suddigt för men lägger upp den här iaf:)

0

"JAS" Helsingborg

25 jul 2011 kl. 23:07

Jodu det är som med svampen det är inte lätt att artbestämma dem efter bara bilder, om du tar någon bättre bild så kan man ju alltid “gissa” i alla fall:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone