Mitt första inlägg på detta eminenta forum som jag “tjuvläst” på ett tag nu.
Undrar vad för sorts svampar jag såg idag?
De växte i tallskog utanför Umeå, en tämligen homogen medelålders tallskog med mycket blåbärsris och mossa på marken.
Svamp 1 på bild 1-2: växte på en bit död ved. Den största var omkring 5 cm hög.
Svamp 2 på bild 3-4: trodde de var sandsoppar först, av hattovansidan att döma, men när jag bröt upp en del av hatten så visade det sig vara något helt annat. Vad?
Svamp 3 på bild 5-6: en jättesvamp, minst 15 cm i diameter. Mörkbrun och slät.
Av någon anledning tänkte jag musseroner både på 2:an och 3:an, men som den nybörjare jag är så kan jag vara helt ute och cykla :D
Artbestämningshjälp?
Tyvärr blev det inga bilder av “fötterna”. Närmsta man kommer är en crop av bilden i första inlägget.
Om valet står mellan svart- och rödfjällig tycker jag att det drar mer åt det röda hållet?
Finns det någon guide här på forumet för hur man bäst ska fotografera/presentera svamparna för att ge bästa möjliga förutsättningar för artbestämning?
Stubbmusseron eller prickmusseron?
För fotografering av svampar, kolla den här tråden:
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=197443&fnr=1&sok=artportalen&Start=0&Offset=50&ipos=0
Den andra serien av bilder hade mycket bättre färger, och jag håller med, lutar också åt prickmusseron..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.