0 454 visningar

10 svar

Vilka svampar?

Nirak

24 jul 2011 kl. 21:02

Mitt första inlägg på detta eminenta forum som jag “tjuvläst” på ett tag nu.
Undrar vad för sorts svampar jag såg idag?
De växte i tallskog utanför Umeå, en tämligen homogen medelålders tallskog med mycket blåbärsris och mossa på marken.
Svamp 1 på bild 1-2: växte på en bit död ved. Den största var omkring 5 cm hög.

Svamp 2 på bild 3-4: trodde de var sandsoppar först, av hattovansidan att döma, men när jag bröt upp en del av hatten så visade det sig vara något helt annat. Vad?

Svamp 3 på bild 5-6: en jättesvamp, minst 15 cm i diameter. Mörkbrun och slät.

Av någon anledning tänkte jag musseroner både på 2:an och 3:an, men som den nybörjare jag är så kan jag vara helt ute och cykla :D

Artbestämningshjälp?

0

Madde Småland

24 jul 2011 kl. 21:32

Välkommen! Nu när du börjar lägga upp bilder och frågor kommer du lära dig otroligt mkt:)
3:an är en sammetsfotad pluggskivling. De andra 2 låter jag ngn annan svara på:)

0

Hans v E

24 jul 2011 kl. 22:24

1: Fläckig bitterskivling
2: liknar stubbmusseron, men osäker
3: Sammets- eller svartfotad pluggskivling

0

Nirak

24 jul 2011 kl. 22:31

Tusen tack för snabba svar!
Så 2an skulle kunna vara en musseron ändå, men pluggskivlingen var jag helt borta på. Den borde vara lätt att känna igen framöver i alla fall.
Kul att få ett namn på den lilla vedlevande arten också.

0

K

25 jul 2011 kl. 17:53

Får vi se foten på 2-an? Kan det vara en riska Hans?

0

Karl S

25 jul 2011 kl. 17:55

Sorry — K var i kortaste laget

0

Elisabeth jansson

25 jul 2011 kl. 18:39

Svamp 3 sammetsfotad pluggskivling kan man färga ull och garn med.
Blir vackra gröna eller brun grå färger,den har flera färgämnen så man kan aldrig vara säker vilken färg man får.

0

2:an

Irene A

25 jul 2011 kl. 19:00

är antingen stubbmusseron (svartfjällig) eller prickmusseron (rödfjällig). Färgmättnaden i bilderna är inte den bästa, så det är svårt att avgöra.

0

Fler bilder på 2:an + en annan fråga?

Nirak

25 jul 2011 kl. 19:41

Tyvärr blev det inga bilder av “fötterna”. Närmsta man kommer är en crop av bilden i första inlägget.

Om valet står mellan svart- och rödfjällig tycker jag att det drar mer åt det röda hållet?

Finns det någon guide här på forumet för hur man bäst ska fotografera/presentera svamparna för att ge bästa möjliga förutsättningar för artbestämning?

Stubbmusseron eller prickmusseron?

0

Fler bilder på 2:an en annan fråga?

Irene A

26 jul 2011 kl. 09:16

För fotografering av svampar, kolla den här tråden:
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=197443&fnr=1&sok=artportalen&Start=0&Offset=50&ipos=0

Den andra serien av bilder hade mycket bättre färger, och jag håller med, lutar också åt prickmusseron..

0

Tack Irene A

Nirak

26 jul 2011 kl. 10:57

Både för svar och för länken! Nu ska ut och öva mig på att fota svampar :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone