0 769 visningar

14 svar

Några nya frågetecken

Madde Småland

24 jul 2011 kl. 22:23

Hittade lite nya idag som jag inte lyckats identifierat. Först kommer en sopp som växte i jorden på en murken stubbe. Kunde tyvärr inte se tillräckligt mkt av stubben för att se vilket träslag det var, var allt för murken för det. Närmsta träd annars var tall och gran.
Tyvärr blev bild 1 suddig men tar med den för en helhetsbild.
Glömde lukta på soppen..
Serie 1

0

Hans v E

24 jul 2011 kl. 22:26

Soppen är angripen

0

Madde Småland

24 jul 2011 kl. 22:28

Eftersom det inte kommit upp så mkt okänt hemma mer än spindlingar så försöker jag att lära mig de jag stöter på så här kommer ännu en spindling.
Växte under en gran bland blåbärsris. Allt för svag lukt så kan inte säga vad den liknade. Luktade nästan ingenting.
Serie 2

0

Madde Småland

24 jul 2011 kl. 22:40

Ok tack Hans! Lite angrepp såg jag att det var men kände inte igen soppen i sig. Kanske svårt då att avgöra vilken det ändå kan röra sig om? Har tidigare inte sett sopp som växer upp så på stubbar, det väckte min nyfikenhet. En bild till här på bara hatten.

0

Madde Småland

24 jul 2011 kl. 22:45

Bild 1&2 Den här växte vid hästbajs i hagen. Närmsta träd var rönn, ask och björk. Tyvärr började hästarna bocka och busa intill mig så det blev inget luktande på den här heller.
Bild 3 Ännu en spindling, har fler bilder om det behövs. Kan detta vara den toppiga? Växte mitt emellan gran och tall, svag lukt.
Serie 3

0

Madde Småland

24 jul 2011 kl. 22:50

Nästa bilder är på en svamp i trädgården som växer under en ask. Kan det vara vad jag tror? Eller har jag hoppats så mkt på att lyckas finna vitspröding att jag förvirrar mig själv?
Serie 4

0

Madde Småland

24 jul 2011 kl. 22:55

Nu kommer de sista:) Ca mm stor och växte på en liten pinne under asken i trädgården och den föregånde svampen växte upp precis intill pinnen.
Är tacksam för alla förslag!
Tack på förhand:)
Serie 5

0

Michael Krikorev

24 jul 2011 kl. 23:15

1. Någon angripen sopp i släktet Xerocomus.

2. Ser ut som eldspindling (Cortinarius limonius), men har för mig att det finns en närstående möjlig förväxlingssvamp till eldspindling, någon som vet?

3. Fanns ingen hasselbuske i närheten? Ser ut som en hasselriska (Lactarius pyrogalus). Toppig giftspindling (Cortinarius rubellus) på bild 3. Blev först lurad av den intensivt röda färgen på foten hos vänstra svampen, vilket fick tankarna på stor blodspindling (Cortinarius phoeniceus). Den högra ser iallafall ut att ha gula velumband, och en typisk form på fotbasen för C. rubellus.

4. Skulle också gissa på vitspröding.

5. Hymenoscyphus albidus, en vanlig skålsvamp på gamla bladstänglar av ask. Nyligen beskrevs en dubbelgångare, H. pseudoalbidus, som misstänks vara den sexuella formen (teleomorfen) av svampen bakom askskottsjukan (Chalara fraxinea).

0

Madde Småland

24 jul 2011 kl. 23:49

Tack Michael:)
Får kolla ordentligt i morgon ifall det finns ngn hasselbuske i närheten, kunde inte se ngn idag. Den här svampen växte ca 2m ifrån närmsta träd, fanns bara ett exemplar. Det är möjligt att det finns ngn hasselbuske som jag inte såg, vet att det finns på andra ställen i hagen.

När det gäller bilden med den toppiga så var det bara färgen på foten som var olika. Färgen på skivorna och hatten såg ut att vara samma och de växte tillsammans, fanns 8-10 exemplar till på platsen.

Har en bild till här på den du tror kan vara eldspindling. Ville inte använda kniven utan bröt av foten istället. Hjälper det ngt?

Tack än en gång:)

0

Eldspindlingen

Irene A

25 jul 2011 kl. 10:33

2. Håller med om eldspindling. Jag kommer inte på någon annan förväxlingsart än kromspindling (C. tofaceus), men den har fjällig hatt.

PS
Däremot tycks man ha delat upp lokspindlingen i två arter (callisteus och citrinofulvescens), men när jag läser beskrivningarna förstår jag inte hur man ska kunna skilja dem åt på ett säkert sätt.

0

Eldspindlingen

Karl S

25 jul 2011 kl. 17:47

Håller oxo med om att Serie 2 är eldspidling (Cortinarius limonius), men understa bilden ser ut som en Telamonia i närheten av C. badiovinaceus. Men det kanske bara är en effekt av belysningen.

0

Eldspindlingen

Madde Småland

25 jul 2011 kl. 21:03

Tack Irene och Karl:)
Har inte haft tid ännu att själv kolla upp förslagen.
När det gäller sista bilden i den serien så är kortet taget på samma svampar som de andra 2 korten men såg nu i efterhand att de ser ljusare ut på bilden än vad de var.

Michael, har precis varit tillbaka och kollat efter hasselbuskar men det finns inga i den delen av hagen. Däremot är det inte omöjligt att det kan finnas rester kvar i marken.
Vet att de som ägde huset innan oss tidigare har röjt bort en del hasselbuskar på andra håll i hagen så de kan ha plockat bort där ifrån också. Andra växter i närheten var ormbunkar, brännässlor och nyponbuskar.

Tack än en gång allihop:)

0

Namnbyte?

Madde Småland

26 jul 2011 kl. 13:14

Såg nu när jag sitter och kollar i mina böcker att Eldspindlingen heter Gulbrun giftspindelskivling i en av dom. Vet ngn när och varför den bytte namn? Skulle bara vara kul att veta:)

Vilken är den korrekta benämningen, spindelskivling eller spindling? På artportalen och i vissa böcker blir det bara träff på spindling men google ger träff på båda och i andra böcker heter det spindelskivling. Heter det fortfarande spindelskivling och att man oftast bara förkortar det till spindling?

Tack igen:)

0

Svenska svampnamn

Irene A

26 jul 2011 kl. 13:44

Under 1980-talet gjordes ett försök att stabilisera namnbruket på svamparna, och samtidigt strävade man efter korta namn, helst i ett ord. “Ing”-namnen underlättade det. Resultatet blev skriften “Svenska svampnamn” (av Nils Lundqvist och Olle Persson 1987) med de namn som rekommenderades. Jag tror att det var då som namnet eldspindling introducerades.

Sen dess har flera nya svenska namn tillkommit, men de som finns i Artportalen ska vara sådana som har rekommenderats av svampnamnskommittén.

Både spindelskivling och spindling är korrekt, men om alla använder sig av de rekommenderade benämningarna (i det här fallet spindling), underlättar det ju faktiskt att söka på sådana namn.

I “Svenska svampnamn” tog man inte steget fullt ut med ing-namnen. Man behöll t.ex. benämningen vaxskivling, men nytillkomna namn sedan dess har blivit vaxingar..

0

Svenska svampnamn

Madde Småland

26 jul 2011 kl. 22:03

Tack än en gång Irene:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone