Hej igen!
Inga bilder till denna fråga.
Hoppas det går bra ändå.
hittade en taggsvamp idag som växte på en granstubbe. Den liknade gyttrad taggsvamp i formen men var helt benvit, samt att taggarna var längre.
Någon som vet vad den heter på latin? har hittat den förut så jag förmodar att den är allmänn.
är inte geletagging som jag trodde
Hej! Och Tack Elisabeth.
Blir lite förvirrad, finns det en vit form ochså?
Senast jag såg den hade den detta utseende
http://svampguiden.com/forum/visa/198734
Jag kommer inte på någon tänkbar vit taggsvamp på granstubbar. Gelétaggingens konsistens går ju inte att ta fel på.
Den gyttrade taggsvampen kan också vara nästan vit (din bild visar ett mycket ungt exemplar med ganska outvecklade taggar), men jag har inte hört talas om den på gran.
Det är lätt gjort att ta fel på trädslag när bara stubben är kvar. Om du är helt säker på att det var gran, kan det inte ha varit en gammal ticka med uppslitsade porer istället?
En bild hade varit till god hjälp..
Hej och tack för svaren!
helt klart något mystiskt med det hela. förra gången jag hittade denna taggsvamp(?), var det i tallskog. Den är isvit med rel långa taggar och växer gyttrad.
Verkar inte bli lika stor som gyttrad taggsvamp heller.
det är möjligt att det är björk förstås som den växte på. även i det andra fallet.
Fruktkroppen var relativt ny, och doftade ngt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.