Hej,
Jag har en fundering. Jag tycker det verkar som att kantarellers tillväxt på något vis “stannar av” när man plockat på ett ställe och lämnat för återväxt.
När man hittar fler kantareller på samma ställe och plockar de lite större och lämnar de små så tycker jag mig märka att de små svamparna inte växer särskilt mycket och att det heller inte dyker upp nya kantareller på just denna plats. Däremot kan det komma nya svampar i närheten, eller på ställen där man plockat av allt.
Är detta något som jag bara inbillar mig, eller har fler märkt detta?
Kantareller växer väldigt sakta. Vid god tillväxt kanske 2,5 cm i månaden. De kan även stanna av i tillväxten under perioder om förhållandena är missgynnsamma.
Att de man lämnar slutar växa har jag inte upplevt utan jag tycker kantarellerna har en fantastisk förmåga att återhäta sig och fortsätta att växa även om de blivit lite skadade.
Ofta tar det dock lång tid innan de vuxit till sig om det varit torrt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.