0 1401 visningar

4 svar

En fundering om tillväxt på svampar

Sofia

26 jul 2011 kl. 11:07

Hej,
Jag har en fundering. Jag tycker det verkar som att kantarellers tillväxt på något vis “stannar av” när man plockat på ett ställe och lämnat för återväxt.

När man hittar fler kantareller på samma ställe och plockar de lite större och lämnar de små så tycker jag mig märka att de små svamparna inte växer särskilt mycket och att det heller inte dyker upp nya kantareller på just denna plats. Däremot kan det komma nya svampar i närheten, eller på ställen där man plockat av allt.

Är detta något som jag bara inbillar mig, eller har fler märkt detta?

0

Lill, Skellefteå

26 jul 2011 kl. 14:40

Kantareller växer väldigt sakta. Vid god tillväxt kanske 2,5 cm i månaden. De kan även stanna av i tillväxten under perioder om förhållandena är missgynnsamma.
Att de man lämnar slutar växa har jag inte upplevt utan jag tycker kantarellerna har en fantastisk förmåga att återhäta sig och fortsätta att växa även om de blivit lite skadade.
Ofta tar det dock lång tid innan de vuxit till sig om det varit torrt.

0

Lill, Skellefteå

26 jul 2011 kl. 14:41

Återmämta skulle det vara! :-)

0

"JAS" Helsingborg

26 jul 2011 kl. 16:36

Lill, du kan inte mena att en kantarell som jag hittar i slutet av sep. och som är 12, 13 cm hög och närmare 15 cm över hatten är skulle vara nästan 4 månader gammal, nä tillväxten är betydligt bättre än de 2,5cm i månaden som du nämner, snarare i veckan.

0

Lill, Skellefteå

26 jul 2011 kl. 17:13

Det är möjligt att jag har fel, men varför skulle det vara omöjligt att den har haft 4 månader på sig att växa?
Får väl försöka lämna några kantareller och kolla igen efter en vecka och se hur mycket de har växt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone