hej lena ingen av mina finns ens i närheten av tallhed jag har bara haft otrolig tur. Efter första fyndet så sprang jag på alla bohusläns kända tallhedar och sandbankar utan att hitta nåt.
Jag får nog nöja mig med mina två bestånd som enligt niclas kan ge skördar upp till 10 år = )
Det finns en annan art som luktar/smakar som Tricholoma matsutake, jag tror det är T. caligatum som jag har hittat en gång, i Stockholmstrakten där den växte under gran. Den går att skilja på sporerna. Jag antar att den är vanligare söderut, medan matsutake är vanligare i norr under tall.
Enligt Funga Nordica har vi tre arter i Skandinavien med “goliatdoft” (matsutake, caligatum och dulciolens).
Jag blir lite förvirrad när jag läser där att även caligatum växer med tall och har mild smak (enligt Funga Nordica hittad i Danmark),
och att dulciolens (som sägs växa med gran) också har mild smak men obehaglig doft…
Vad är det då vi har hittat under gran på Gotland med exakt samma doft som goliatmusseronen men vedervärdig smak?? Är det den som i själva verket är Tricholoma nauseosum? I så fall skulle den göra skäl för namnet. (nauseosum = äcklig, kväljande)
Jag är också lite förvirrad när det gäller våra goliat-arter i landet. När Jacob Heilmann Clausen fick se bilder på gotlandsfynden av “T. dulciolens” från Ekstakusten tyckte han inte att det såg ut som dulciolens.. Skickade material till honom i vintras men inte fått svar än. Vore intressant med lite mer klarhet om vilka arter vi har i landet.
Nu har jag kollat Blytt’s originalbeskrivning av nauseosum. Enligt honom kunde den hittas i granskog runt Oslo (detta var omkring 1905), lukta otrevligt (liknande Russula delica(!?) men ha mild smak.
Som den beskrivs till utseendet, kan det mycket väl vara goliatmusseronen. De gamla mykologernas uppfattning om arternas lukt och smak kanske ska tas med en nypa salt, likaså uppgifter om deras biotoper.
Enligt Kytövuori har doftmusseronen bitter smak. Det stämmer ju inte med uppgiften i Funga Nordica. Den har Jacob Heilmann Clausen medverkat till - så vad är det han beskriver?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.