0 438 visningar

8 svar

Spindling riska eller musseron

Totte Gbg

26 jul 2011 kl. 23:24

Hej, fick dom här bilderna från syrran på mobilen idag när hon var i skogen. Hon undrar vad det kan vara för svamp? Hon säger oxå att köttet under blöder rött vid beröring…
Mer vet jag inte men här är bilderna.
Tacksam för hjälp.

Någon som vet vad detta är?

0

Lena M

27 jul 2011 kl. 07:41

En skivling alltså ? Blöder rött, kan det vara någon riska ???

0

Irene A

27 jul 2011 kl. 08:16

En spindling som gulnar kraftigt är gulnande spindling, Cortinarius rubicundulus. Har aldrig hittat den själv, men den är tydligen vanlig i västkustområdet.

0

Elisabeth jansson

27 jul 2011 kl. 10:50

Vilket roligt fynd jag gogglade lite och visst kan det vara den svampen,nu lärde jag migt något nytt!

0

lotta weber

27 jul 2011 kl. 12:01

Hej Lotta här. Det var jag som fann svampen.Det är ingen riska. Den växte i barrskog.Den har en mild doft.  Den är fläckig på hatten och blöder saffransfärg under hatten vid beröring. Den gulnar i köttet när jag delar den.

0

Totte Gbg

28 jul 2011 kl. 11:20

Tackar för svar :)

0

Karl S

28 jul 2011 kl. 15:04

Som Irene säger, skulle det kunna vara Cortinarius rubicundulus, som växer främst i Västsverige och Norge. Här är en bild från Norge.

0

Lotta Weber

29 jul 2011 kl. 15:21

Tack för bilder å svar . det var den svampen jag fann. Lotta

0

Kapten Hammock

30 jul 2011 kl. 07:51

Har gjort en massa försök att posta en bild på vad jag tror också är C. rubicundulus, men det vill sig inte alls. Får upp ett meddelande om att “websidan inte kan visas”. Texten kommer inte heller med, men däremot åker tråden upp på första plats efter varje försök, och uppgiften om antal svar ökas på. Har testat både att förminska bilden och att byta filnamn. Provar med en ny tråd.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone