0 565 visningar

8 svar

Är detta Fjällmusseron?

Egon

27 jul 2011 kl. 21:35

Unga ex.Gulbrun hatt c:a 40mm, med mot kanten fjällig el. strimmig.Skivor gulvita, urnupna. Fot fjällig till strimmig vit med inslag av svagt bruntoch 50mm. De tre som syns på bild 1 växte ihop, mager blandad lövskog med inslag av tall.Ingen utmärkande doft.

0

Hans v E

27 jul 2011 kl. 22:40

Nej. Men vad är det? Brödmusseron?

0

Karl S

28 jul 2011 kl. 16:09

Kan du ta sporfärgsprov?
Några idéer: Cortinarius crassus, som kan ha helt vita fötter ibland. Dom kommer tidigt och jag har hittat flera kollekter för en vecka sedan. Se bild från i fjol samma tid.

Rhodocybe gemina, foten är vanligen inte så vit, men kolla sporfärgen som sagt.

0

Egon

28 jul 2011 kl. 17:13

Tack för tipsen.Den har legat inatt på svart underlag men det finns inga sporer
Den får ligga inatt på annat underlag, så får jag se om det kommer några sporer. Växer cortinarius i mager blandad lövskog?

0

Karl S

28 jul 2011 kl. 21:44

Nej, den här arten kräver riktig granskog (tall duger inte). Dumt förslag av mig. Så kolla om sporerna kanske är rödaktiga. Egon, fann du dom i södra delen av landet?

0

Michael Krikorev

29 jul 2011 kl. 11:14

Jag håller med om Karls förslag på Pluggmusseron (Rhodocybe gemina). Foten är från början vit men blir senare mer fläckade i smutsrosa.

Växtplatsen bland gräs verkar också stämma bra med pluggmusseronen (om bilderna är från växtplatsen?).

0

Bo E

29 jul 2011 kl. 16:12

Påminner om en svamp jag tänkt lägga ut som fråga.

Hittades igår, torsdag, i granskog på sandig och blockrik mark, nära gammalt grustag

luktade inte mycket men hade bitter smak, ganska obehaglig men inte brännande

foto: Bo E-son

0

Egon

29 jul 2011 kl. 17:41

Bilderna är inte tagna på växplatse(hade inte kameran med)Svampen är frånN:V skåne i sandig lövskog,med lite gräs och mossa.Märkligt,Jag får inte fram några sporer, har legat i 2dagar nu, Smaken är mjöllik,men ingen utmärkande lukt. Foten har blivit brungul i torka.3 bilder till

0

Bo E

Hans v E

29 jul 2011 kl. 18:07

Din svamp är beskvaxing (besk vaxskivling).

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone