0 294 visningar

8 svar

okänd riska

Bo E

29 jul 2011 kl. 16:24

På körväg genom blockrik blandskog

besk smak men inte brännande

ingen mjölksaft men sparsam klar vätska hade den

svag doft utan speciell karaktär

nån som känner igen den???

foto: Bo E-son

0

Bo E

29 jul 2011 kl. 16:27

en sista bild på stora o lilla syster riska

om det nu ens är en riska - de brukar blöda kraftigare men det har ju varit ganska torrt o de växte på en torr väg alldeles intill en sten

foto: Bo E-son

0

klas jaederfeldt

29 jul 2011 kl. 16:45

kan det inte vara besk vaxskivling ?????

0

Jan A, Uppsala

29 jul 2011 kl. 17:10

De bilder du lagt ut i Egons tråd är tydlig besk vaxskivling.

0

Bo E

29 jul 2011 kl. 17:13

ok

nu blev det lite oklart

menar klas bilderna i detta inlägg så är det def. inte samma svamp

jag är själv lite tveksam till om det är en riska
får kolla in besk vaxskivling o se om vi kan reda ut detta

0

okänd skivling

Bo E

29 jul 2011 kl. 17:25

kanske ingen riska då

men menar Jan o Klas att det kan vara samma art på mina bilder?

alltså trolig besk vaxskivling både de från vägen och de från skogen vid grustaget?

Miljön är ju i alla fall samma område, blockrik, sandig mark som även sägs vara kalkhaltig

Men kan vaxskivlingarna vara så olika individuellt om de växt i grupp i skogen eller enstaka på en väg?
När jag tänker efter så påminde de faktiskt om varandra när jag tog smakprov, men i övrigt var de ju mycket olika till växtsätt o konsistens, de på vägen var tämligen slemmiga på hattytan, de i skogen var torra och fastare i köttet

bif. bilder igen på “skogsvarianten” och “vägvarianten” för att undvika missförstånd

bild1 i skogen bild2 på vägen

0

okänd skivling

Jan A, Uppsala

29 jul 2011 kl. 21:38

Jag menar att det är så.

0

okänd skivling

Anita S

31 jul 2011 kl. 15:48

Sedan några år tillbaka har fynd av Hygrophorus persicolor gjorts i Sverige vid sidan om besk vaxskivling, Hygrophorus erubescens. En art som är mycket lik denna, men den är mera rosafärgad och får inga röda fläckar på skivorna och även hatten är mindre fläckig. Denna art växer på samma typ av lokaler som besk vaxskivling och är kanske t o m vanligare än den beska, men det är ännu osäkert. SMF ger i höst ut en skrift med alla skogsvaxskivlingar som är funna i Sverige(knappt 40 arter). Bilder och beskrivningar, förväxlingsarter, biotoper och värdträd ingår. Ett projekt startar i höst för att få klarhet i förekomst och utbredning av våra skogsvaxskivlingar. Hela 18 arter finns på rödlistan så det är angeläget.

0

besk vaxskivling

Bo E

8 aug 2011 kl. 09:12

stort tack för informationen jag skulle inte själv ha kunnat listat ut att dessa var besläktade

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone