kanske ingen riska då
men menar Jan o Klas att det kan vara samma art på mina bilder?
alltså trolig besk vaxskivling både de från vägen och de från skogen vid grustaget?
Miljön är ju i alla fall samma område, blockrik, sandig mark som även sägs vara kalkhaltig
Men kan vaxskivlingarna vara så olika individuellt om de växt i grupp i skogen eller enstaka på en väg?
När jag tänker efter så påminde de faktiskt om varandra när jag tog smakprov, men i övrigt var de ju mycket olika till växtsätt o konsistens, de på vägen var tämligen slemmiga på hattytan, de i skogen var torra och fastare i köttet
bif. bilder igen på “skogsvarianten” och “vägvarianten” för att undvika missförstånd
bild1 i skogen bild2 på vägen
Sedan några år tillbaka har fynd av Hygrophorus persicolor gjorts i Sverige vid sidan om besk vaxskivling, Hygrophorus erubescens. En art som är mycket lik denna, men den är mera rosafärgad och får inga röda fläckar på skivorna och även hatten är mindre fläckig. Denna art växer på samma typ av lokaler som besk vaxskivling och är kanske t o m vanligare än den beska, men det är ännu osäkert. SMF ger i höst ut en skrift med alla skogsvaxskivlingar som är funna i Sverige(knappt 40 arter). Bilder och beskrivningar, förväxlingsarter, biotoper och värdträd ingår. Ett projekt startar i höst för att få klarhet i förekomst och utbredning av våra skogsvaxskivlingar. Hela 18 arter finns på rödlistan så det är angeläget.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.