0 276 visningar

15 svar

Vit taggsvamp?

Fritjof

30 jul 2011 kl. 16:17

Jag hittade denna vita taggsvamp idag.I blandskog med ek,björk och gran närmast.
Den största ca tio cm bred.
Någon som har förslag?

0

Taggsvamp?

Fritjof

30 jul 2011 kl. 16:24

Oj,det blev missvisande rubrik..Jag tror ju inte det är vit taggsvamp…

0

Hans v E

30 jul 2011 kl. 18:10

Dofttaggsvamp (Hydnellum sauaveolens) är vit ovanpå i början.

0

Jan A, Uppsala

30 jul 2011 kl. 18:34

Jag funderar på om det är ung, gul taggsvamp. Dofttaggsvampen är rätt så blåfotad, denna gul-.

0

Fritjof

30 jul 2011 kl. 18:41

Tack Hans v E!
Det verkar rimligt.Jag hade med mig en liten hem och kramade ut vätskan som är klar.Kan dropptaggsvamp ha klar vätska när det inte är så blött?

0

Taggsvamp?

Fritjof

30 jul 2011 kl. 18:54

Tack Jan A!
Dofttaggsvamp är det inte.Lukten är ganska stark åt mjölhållet.

0

Taggsvamp?

Jan A, Uppsala

30 jul 2011 kl. 19:34

?!

0

Taggsvamp?

Fritjof

30 jul 2011 kl. 19:48

Jag är inte alltid så bra på att läsa(och skriva).Jag läste dropptaggsvamp på hans förslag.
Dofttaggsvamp skulle jag känna igen på lukten.Jag ber om ursäkt för det.

Gul taggsvamp blir väl inte så stor?

0

Mattias Andersson

30 jul 2011 kl. 19:52

Har du kollat sporfärgen? Skulle det kunna vara Phellodon confluens? (vitsporig)

0

Fritjof

30 jul 2011 kl. 19:58

Nej,men det ska göras!
Tack för förslaget Mattias!

0

Michael Krikorev

31 jul 2011 kl. 00:17

Håller med Mattias, skulle kunna vara Phellodon confluens…

0

Fritjof

31 jul 2011 kl. 19:53

Sporpulvret är vitt.
Phellodon är det ju då i allafall.
Jag ska följa utvecklingen på dom.

0

Mattias Andersson

31 jul 2011 kl. 20:33

Ja, då finns det inte så mycket mer att välja på i lövskog. Grattis till ett fint fynd!

0

Fritjof

31 jul 2011 kl. 20:49

Tack Mattias!

0

Fritjof

6 aug 2011 kl. 20:50

Idag har jag varit kollat in hur dom utvecklar sig.Den stora “kakan"på bilden är 25cm bred och består av ca fem hopväxta fruktkroppar.
Jag vände inte på någon idag.Dom som står separat har inte kommit så långt i utvecklingen,så dom får stå en vecka eller två.

0

Phellodon confluens...

Elisabeth Jansson

6 aug 2011 kl. 23:16

Hej!

Det här är en av de få taggsvampar som jag inte har sett,den är bunden till löv och västkusten.
Rapportera den gärna,för den är inte vanlig!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone