0 807 visningar

15 svar

Tja något blev det i alla fall

"JAS" Helsingborg

30 jul 2011 kl. 19:40

På dagens exkursion till Örkelljunga. Noteras kan att det var väldigt mycket(slemsvampar) plasmodiom i markerna både på mossa, löv, kottar och övrig förna. Vi tyckte oxå att det var tidigt för många spindlingar.
Serie 1, Cortinarius limonius, Eldspindling.

0

"JAS" Helsingborg

30 jul 2011 kl. 19:42

Serie 2.
Cortinarius evernius, Lilaspindling

0

"JAS" Helsingborg

30 jul 2011 kl. 19:46

Serie 3.
Bild 1+2.
En giftig spindling som namnet bara har flugit sin kos men så klart, snart vet jag.
Bild 3. Mandelriska, Lactarius volemus, mmmmmmmmm:)

0

"JAS" Helsingborg

30 jul 2011 kl. 19:47

Serie 4.
Men vad är detta?

0

"JAS" Helsingborg

30 jul 2011 kl. 19:49

Serie 5. 3 st. sopp.
1.Karljohan, Stensopp, Boletus edulis
2.Kärrsopp, Leccinum holopus
3.Skönsopp, Boletus calopus

0

"JAS" Helsingborg

30 jul 2011 kl. 19:51

Serie 6.
En flugsvamp, någon som vet vad den skall heta av dessa alternativ?
Gråfotad flugsvamp (Amanita spissa alternativt Amanita excelsa var. spissa)

0

"JAS" Helsingborg

30 jul 2011 kl. 19:53

Serie 7.
Mångfärgad kremla, Russula romellii och trollhand återfunnen av mig på gammal lokal:)

0

"JAS" Helsingborg

30 jul 2011 kl. 19:57

Serie 8.
2 Plasmodium och ett som har utvecklats till någon stiftsvamp (stemonitis), stiftsvampens plasmodium lever inne i veden och när den så känner för det tränger den ut och bildar fruktkroppar. Jag har inte tidigare sett det på detta viset, substrat asp.
Det vita plasmodet är hemma hos mig och utvecklas sakta men säkert.

0

Mattias Andersson

30 jul 2011 kl. 20:33

serie 1: Det där kraftiga velumet på foten känns inte som limoneus, kanske mer åt hinnuleus hållet.

0

"JAS" Helsingborg

30 jul 2011 kl. 21:20

Känd lokal för Cortinarius limonius och jag tror nog att Tony S. som var exkursionsledare idag har koll på läget;)

0

Mattias Andersson

30 jul 2011 kl. 22:11

Ok, jag ger mig. Eldspindling är det nog ändå, även om den inte riktigt ser ut som jag är van vid. Ger mig på serie 4 istället: vad tror du om colymbadinus? Har du kollat UV-fluorescensen?

0

"JAS" Helsingborg

30 jul 2011 kl. 23:39

Har inga kollekt, Tony och Hans Ö. tog and om allt, så svar kommer nog så småningom. Själv är jag inte alls hemma på spindlingarna, har mycket kvar att lära:)

0

Tony S

31 jul 2011 kl. 15:49

serie 3.
Är ju toppig giftspindling, du hade nog bara tappat bort namnet.

serie 4.
Får jag till gultrådig spindling, Cortinarius saniosus.
sp. 8-9(-9,5) x 5-5,5 my, ellipsoida.
Fint gultrådig hatt, tydligast närmast hattkanten. Orangegula velumbälten, som nog till viss del tummades bort.
I Funga Nordica står det att lukten är indistinkt, men på beläggen anar jag en svag rättiksdoft.

serie 6.
Ska heta Amanita excelsa.

0

Jepp

Karl S

31 jul 2011 kl. 17:47

Håller med Tony, C. saniosus på nr 4 är vad jag tänkte föreslå.

0

Jepp

Tony S

31 jul 2011 kl. 18:14

Tack för den bekräftelsen Karl.

0

Tack

"JAS" Helsingborg

31 jul 2011 kl. 20:46

och bock för detta mina vänner:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone