Lämnade bilen 07.00 i fredags och skulle vänta in/ut den, så jag knallade iväg till en djungellokal, en igenvuxen och fortfarande igenväxande betesmark på uppländsk lera, som jag redan tidigare år orerat om. Den domineras av grov och gammal tall, ungefär som i Stadsskogen, men med tätt och bitvis ogenomträngligt och –trevligt snår- och fältskikt och dessutom hod ett tämligen tätt, lägre trädskikt. Detta består av hägg, sälg, rönn, fågelbär och alm m.m. Enstaka större granar finns också hod. Snårskiktet domineras av hallon, nypon, krusbär, en, druvfläder (som av kommunens ”botanister” kallas fläder) m.m. + smärre buskar/plantor av samma lövarter som i det lägre trädskiktet. Fältskiktet domineras av en enorm massa nässlor, skelört, vallört, ormbunkar (majbräken och klenare), vitsippa m.m….
Alltnog, de gamla tallarna bebos av mängder av talltickor, några synliga redan från cykelvägen på v sidan, de fallna eller fällda häggarna och rönnarna av motsvarande mängder blek ostronmussling. Dessutom finns en del annat!
Den första bildserien visar en tämligen extremt kortbarrig en vid min södra djungelport, intill en bohålig tall. Ska ta sticklingar/ympkvistar en annan gång.
Och i gräset invid cykelbanorna prunkade grynsoppar och nejlikbroskskivlingar. Det måste ha regnat åtskilligt mycket mer här på stadens fjärran öst- än på vår d:o västsida!
Någon som vill vara med på en exkursion här? Med lite rörmokeriarbete så finns moderna bekvämligheter, men just nu blir det svamp ”på substraten”.
Bilen blev klar på 3 timmar till budgetpriset 0,00 fördelat på 8 poster. Inte illa - en bra dag!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.