Hittade ganska många kremlor av för mig okänd art i söndags.
De var zonerade i rosa-brunröda nyanser och påminde mig snarare om skäggriska vid första anblicken ovanifrån.
Det var dock helt säkra kremlor, mild smak inte någon utpräglad doft som exempelvis sillkremlan.
Inga speciella kännetecken förutom färgzoneringen på hatten och möjligen något konisk fot som smalnade nedåt.
Växtplatsen var ängs- gräsmark med björk som närmaste träd. Det växte även grönkremla på platsen.
Den smakade bra i blandning med grönkremla och nejlikbroskskivling.
Någon av de dokumenterat svampkunniga, eller andra, som vet vad det kan vara för sorts kremla.
De var lite olika…mellan tummen och pekfingret gissar jag på 5-7 cm hattbredd. Inte speciellt hög fot, de växte upp ur ganska tjockt gräs och de helt utvuxna hade tydligare zonering av hattfärgen.
Kan det kanske vara ett fenomen som beror på att det kommit väldigt mycket regn just när de växer upp? Det duggade lite tunt hela den dagen som jag plockade dem.
Min första tanke, när jag konstaterat att det var kremlor, inte riskor, var kantkremla, men de hade hatthud som så att säga täckte in kanterna och de unga exemplaren hade lite inrullad kant ungefär som en skäggriska utan skägg!
Kanske återvänder jag till platsen vid tillfälle och kollar om de ser likadana ut i annan väderlek.
De smakade i alla fall förträffligt ihop med grönkremla och nejlikbroskskivling.
Bo E - jag har sedan lunchtid gått igenom italienaren Mauro Sarnaris praktverk Monigraifa illustrata del Genere Russula in Europa, inalles 800 sidor men kan inte hitta någon kremla som överensstämmer med din zonbeskrivning. Vore kul om du vid nästa tillfälle kunde ta en bild.
Ja, jag känner en som har teknik för det.
Problemet är bara att få med honom ut på svamptur vid lämpligt tillfälle.
Men jag jobbar på det…som heltidsarbetande med massor av andra åtaganden vid sidan om är det ofta bara i bästa fall söndagar som är möjliga att komma ut.
Det är nästan så man blir lite avundsjuk ibland på er som bor i skogen eller av olika anledningar verkar ha mer tid till övers…
Men man får gotta sig de tillfällen som ges!
Tack i alla fall för alla svar och hjälp med sökningar!
Trodde aldrig denna fråga skulle vara så svår!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.