Min mor har idag varit på en intressant svamputställning i kommunhuset i Strängnäs. Hon fick då höra av en av konsulenterna att man skall undvika Rynkad tofsskivling (Rimskivling) därför att den kan vara/är cancerogen.
Har hon missuppfatttat något här eller stämmer detta. Hon bad mig ställa frågan på Forumet och det är nu gjort.
Jag var på en svampkväll med Pelle Holmberg för ett tag sen och då “varnade” han för att Naturhistoriska sprider överdrivna rykten om rimskivling. ´Han verkade ganska cool om det i alla fall…
Men jag tror att det snarare handlade om magbesvär än om cancerogena ämnen, kommer i ärlighetens namn inte ihåg…
göran jag klarar det också, men var på en träff som giftinformationen anordnade för en massa år sedan. jag tog upp ett fall om en södertäljekvinna som bjudit man o barn på rynkad tofsskivling/rimskivling ( det är säkert att det var den svampen) då hördes det ett igenkännande hos flera i publiken , t, ex, jaha var det därför vi blev så sjuka på fjället efter att ha ätit den och delat på ett kvarter, m.m. med detta vill jag ha sagt att kanske inte alla men väl en hel del , kan ha svårt med kombinationen, i mitt fall ligger det på ett annat plan, jag klarar att dricka stora mängder, blir full men inte sjuk, kan också äta stora mängder med kantareller, men jävlar om jag försöker göra bägge samtidigt, vilka magsmärtor
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.