0 245 visningar

7 svar

Rimskivling cancerogen ??

Göran H

4 sep 2006 kl. 21:00

Min mor har idag varit på en intressant svamputställning i kommunhuset i Strängnäs. Hon fick då höra av en av konsulenterna att man skall undvika Rynkad tofsskivling (Rimskivling) därför att den kan vara/är cancerogen.
Har hon missuppfatttat något här eller stämmer detta. Hon bad mig ställa frågan på Forumet och det är nu gjort.

0

Irene A

4 sep 2006 kl. 21:23

Det kan handla om sviterna efter Tjernobyl… Man vet att rimskivlingen är en av de arter som tar upp mest radioaktivt cesium, så i områden där nedfallet var stort, innehåller de också höga halter av detta.

0

klas jaederfeldt

4 sep 2006 kl. 21:41

det kan också vara en svamp som många inte klarar ihop med alkohol

0

Göran H

4 sep 2006 kl. 21:55

Ytterst tveksamt Klas, rimskivling
är en av mina favoritsvampar och jag dricker som en svamp när jag äter svamp. Men allvarligt, från att inte tåla svamp ihop med alkohol till cancerogent känns steget väl långt.

0

Stella

4 sep 2006 kl. 22:01

Jag var på en svampkväll med Pelle Holmberg för ett tag sen och då “varnade” han för att Naturhistoriska sprider överdrivna rykten om rimskivling. ´Han verkade ganska cool om det i alla fall…

Men jag tror att det snarare handlade om magbesvär än om cancerogena ämnen, kommer i ärlighetens namn inte ihåg…

0

klas jaederfeldt

4 sep 2006 kl. 23:24

göran jag klarar det också, men var på en träff som giftinformationen anordnade för en massa år sedan. jag tog upp ett fall om en södertäljekvinna som bjudit man o barn på rynkad tofsskivling/rimskivling ( det är säkert att det var den svampen) då hördes det ett igenkännande hos flera i publiken , t, ex, jaha var det därför vi blev så sjuka på fjället efter att ha ätit den och delat på ett kvarter, m.m. med detta vill jag ha sagt att kanske inte alla men väl en hel del , kan ha svårt med kombinationen, i mitt fall ligger det på ett annat plan, jag klarar att dricka stora mängder, blir full men inte sjuk, kan också äta stora mängder med kantareller, men jävlar om jag försöker göra bägge samtidigt, vilka magsmärtor

0

klas jaederfeldt

4 sep 2006 kl. 23:26

jag lijsom bara nämde det, har inget samband med cancer

0

Göran H

5 sep 2006 kl. 10:39

OK. Klas, skall ta till OP istället för vin nästa gång jag käkar rimskivling. Bara för att testa kaggen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone