0 363 visningar

11 svar

Torrt - Varmt

Elisabeth Jansson

2 aug 2011 kl. 15:01

Nu torkar svampen på skogen det behövs regn ska visst komma till helgen.
Hur är tillgången hos dig?
Det har regnat väldigt olika Skövde som vi har 10 mil till hade fått mest nederbörd i Västra Götaland i juli månad

0

Egon

2 aug 2011 kl. 17:07

Hej Elisabeth, här N.V skåne är det nästintill perfekt väder för svamp. Idag varmt och det har kommit mycket regn och därmed gott om svamp med mycket kantareller. Hoppas att det kommer till er också.

0

Lena M

3 aug 2011 kl. 08:23

F.n torrt så all svamp för en tynande tillvaro.
Möjligtvis att man kan hitta svampar i skuggiga, lite fuktiga skogar. Av 12 kj. jag såg i går var en ätbar, larvangripna eller torkade .
Kommer regn så poppar det upp !

0

Birgitta D

3 aug 2011 kl. 08:46

Här har vi tidigare fått regn men nu är det varm igen och det torkar fort upp. Har bara hittat enstaka svampar av annat är kantareller.En pytteliten KJ som var fin, de få andra jag hittat larviga.

0

Madde Småland

3 aug 2011 kl. 11:37

Än så länge är det perfekt i skogen här hemma. Fortfarande fuktigt i skogen sen förra veckans regn vilket fått igång kantarellerna och mkt annat. De K-J jag sett har tyvärr varit helt angripna av snylting, både de stora och de små.

0

siv n

3 aug 2011 kl. 15:29

Hej alla! Här i Sundsvallstrakten är det tort och varmt. Lite fårtickor och några blodspindlingar blev det igår annars rätt så dåligt det måste regn till här också.
siv n

0

Elisabeth Jansson

3 aug 2011 kl. 22:06

Undrar just var svamptillgången är bäst nu kanske Skåne eller Gotland i förra veckan fick de 80 mm på en dag på östsidan!

0

Jeanette, Luleå

5 aug 2011 kl. 21:47

Här i norrbotten är det förskräckligt torrt. Vi har inte haft många regndroppar här under hela sommaren, perfekt för soldyrkaren. Men inte för mig! Nu hoppas jag att det kommer ordentligt snart. Igår var jag och rekade ett k-j område, det var torrt som fnöske och ingen svamp i sikte..eller jo jag hittade två sammetsfotade pluggskivlingar :(

0

Ewa Lilliesköld

5 aug 2011 kl. 21:50

Tycker allt att det finns en hel del. Idag blev det några taggsvampar och det finns gott om kremlor :) Rimskivlingen börjar så smått också - kuuul!

:)

0

Ewa Lilliesköld

5 aug 2011 kl. 21:52

Är inte hundra säker på arterna så därför inga namn! Hoppas någon fyller i!

0

Taggsvampar!

Elisabeth Jansson

5 aug 2011 kl. 22:39

Hej Eva!

Du måste ha en gammal granskog med inslag av tall!

Blå taggsvamp är den som är orange på foten växer vid tall,är den inte orange utan vit och blå eller smutsbrun, blå i foten och doftar då är det doft taggsvamp.
De taggsvamparna som växte tillsammans kan vara svårt att säga när man ser dem underifrån men det kan vara grantaggsvamp!

0

Taggsvampar!

Ewa Lilliesköld

6 aug 2011 kl. 23:19

Hej Elisabeth!
Inte lätt att se på dessa bilder men jag skickade bara med några för att illustrera fynden för dagen!
Jag tror att de är blå taggsvamp, orange taggsvamp, svart taggsvamp och zontaggsvamp. Hitta många dropptaggsvampar också på samma område!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone