Här i norrbotten är det förskräckligt torrt. Vi har inte haft många regndroppar här under hela sommaren, perfekt för soldyrkaren. Men inte för mig! Nu hoppas jag att det kommer ordentligt snart. Igår var jag och rekade ett k-j område, det var torrt som fnöske och ingen svamp i sikte..eller jo jag hittade två sammetsfotade pluggskivlingar :(
Hej Eva!
Du måste ha en gammal granskog med inslag av tall!
Blå taggsvamp är den som är orange på foten växer vid tall,är den inte orange utan vit och blå eller smutsbrun, blå i foten och doftar då är det doft taggsvamp.
De taggsvamparna som växte tillsammans kan vara svårt att säga när man ser dem underifrån men det kan vara grantaggsvamp!
Hej Elisabeth!
Inte lätt att se på dessa bilder men jag skickade bara med några för att illustrera fynden för dagen!
Jag tror att de är blå taggsvamp, orange taggsvamp, svart taggsvamp och zontaggsvamp. Hitta många dropptaggsvampar också på samma område!
:)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.