0 2179 visningar

15 svar

Svart trumpetsvamp

Anette

2 aug 2011 kl. 19:16

Lägger in lite bilder på vår stora skörd från den 31 juli och augusti. Jag har aldrig hittat svart trumpetsvamp så tidigt.

Svart trumpetsvamp

0

Thomas i Södertälje

2 aug 2011 kl. 19:47

Grattis till en mkt fin skörd.

0

Kristina

2 aug 2011 kl. 22:54

Det är verkligen lite tidigt för svart trumpet nu, Var bor du?
MVH
Kristina

0

Lena M

3 aug 2011 kl. 08:15

I Skåne är de visst hittade, men visst är det tidigt. Grattis till skörden !

0

anithau

3 aug 2011 kl. 09:01

Jag sällar mig också till gratulanterna. Vad ska de månde bliva resten av säsongen.

GRATTIS

0

Madde Småland

3 aug 2011 kl. 11:32

Vilken härlig skörd, grattis!

0

Anette

3 aug 2011 kl. 15:46

Vi bor i Skåne. Vi plockar på samma ställe varje år men aldrig så här tidigt. Förra året plockade vi i september och oktober och hittade lika mycket på den säsongen som vi har hittat på två dagar.

0

Elisabeth Jansson

3 aug 2011 kl. 22:04

Kollade mina ställen omkring Gullspång,det hade kommit lite på några platser men jag tror att ni har fått mer regn i Skåne,här har det stannat upp med svampen för att det är för torrt,men till helgen ska det bli regn!

0

Emma

13 aug 2011 kl. 19:06

Hej!

Vad gör ni med eran svarta trumpet? Jag plockade MÄNGDER förra året och det var första gången jag plockade denna svamp. Läste på internet att det var skogens “svarta guld” men väl i pannan eller i stuvning så smakade det bara beskt. Så har ni några tips på vad man kan göra med den?

0

anithau

13 aug 2011 kl. 19:31

Hej Emma!
Jag har råkat ut för samma sak som du.
Svart trumpet är en kryddsvamp, dvs, den har mycket smak.
Så om du tar för mycket svamp så blir det beskt.
Första gången jag tillagade den blev det bra, andra gången så tog jag för mycket svamp och det blev precis som för dig.
Testa dig fram.

0

Emma

13 aug 2011 kl. 19:35

Tusen tack för snabbt svar!
Så vad jag förstår kanske den inte är den bästa att äta som stekt på toast eller göra stuvning på? Torkar du den eller vad gör du?

0

anithau

13 aug 2011 kl. 19:51

Jag torkar den.
Jag åt den tillsammans med älgkött- gjorde stuvning.
På macka jag vet inte, det är nog en smaksak.

0

Irene A

14 aug 2011 kl. 11:38

Jag har aldrig känt någon besk smak av svart trumpetsvamp, men har fått lära mig att hela den svarta foten ska tas bort för att den har sämre smak.
Gamla exemplar sägs också bli beska.

0

Nils

14 aug 2011 kl. 15:39

Hur fort växer svart trumpet? När är det dags att återvända och ta de småttingarna jag lämnade idag? En vecka? Två veckor? En månad?

0

anette

17 aug 2011 kl. 19:48

vi plockade i början på augusti och har efter vår semester varit tillbaks idag och plockat på samma ställe som sist och hittade minst 50 liter svart trumpetsvamp idag igen så den växer nog upp på en vecka om det regnat och varit varmt

0

Nils

17 aug 2011 kl. 20:58

Så fort! Oj, det var kul. Då vet jag vad jag ska göra i helgen… :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone