0 669 visningar

8 svar

Svamp nv Skåne

Helena A

2 aug 2011 kl. 20:39

Hur är tillgången på svammp i trakterna av Helsingborg/Ängelholm?
Jag är absolut inte ute efter någons kantarellställen.
Men ska åka ner om två veckor och hålla kurs i svampsök för hundar.
Nu kommer den att inrikta sej på att lära hundarna fler arter än bara kantareller.
Någon här som kan tipsa om lämplig skog?
Ni har ju fått så mycket mer eegn i vad vi i Sörmland fått.

0

Lena M

3 aug 2011 kl. 08:18

Kanske Grethe F . :)

0

Birgitta D

3 aug 2011 kl. 08:48

Du har ju en lärare med svamphund där nere hon måste väl veta.

0

Helena A

3 aug 2011 kl. 09:04

Nej Birgitta. Hundtränaren Marie Ström detta sker i samarbete med har ingen svamphund, hon är otroligt duktig på hundträning. Men svamp det kan hon absolut inget om och har noll koll på växtplatser.
Svamphunden som ska lära andra hundar är min och det är jag som ska lära ut hur det går till.
Eftersom jag har noll koll på Skåne så mottages tips tacksamt.

0

Katrin

3 aug 2011 kl. 18:13

Söderåsen

0

Elisabeth Jansson

3 aug 2011 kl. 22:01

Hej!
Om jag skulle ha en kurs där folk får betala så skulle jag nog vara ute i god tid och reka och inte förlita mig på att andra tipsar,dålig planering eller ingen alls!!!!

0

Helena A

4 aug 2011 kl. 07:30

Tack Katrin!
Elisabet
Det är inte helt enkelt att reka själv när området ifråga ligger 50 mil enkel resa hemifrån.
Men nu har jag ett par ställen till tack vare hjälpsamma och trevliga skåningar!

0

Grethe F

4 aug 2011 kl. 18:37

Helena
jag föreslår att du söker dig till Hallandåsen eller Söderåsen och om fukten håller i sig här nere kan du hitta dom, det måste vara närmast till Hallandsåsen om du ska till Ängelholm

0

Helena A

5 aug 2011 kl. 08:23

Tack Grethe.
Det är ju två veckor kvar så det är bara att hålla tummarna för att fukten stannar nere hos er. Så vill jag ha massor i snustorra Sörmland.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone