Har tyvärr ingen bild, men med tanke på storleken så kan nog inte så många komma ifråga. Skivling, hatt 18 cm, såg ut att ha varit ljusbrun, nu vitstrimmig. Svampen var gammal och utvuxen, men ej insektsangripen, vad jag kunde se. Liten puckel, mycket fransiga kanter, Skivorna ljusa, glesa, varannan bred, varannan smal, tunna, ojämna, med brun egg. Fot ca 10 cm, trådig, ljus vid hatten, mörknande av sporpulver nedåt. Hittade bara två ex. vid blåbärsplockningen. Luktar ung. som Karljohan, tycker jag. Smaken mild.
Ja, den och andra fjällskivlingar var sådana jag tittade på i svampboken, men skivorna skulle jag kalla glesa på “min” svamp. (Eller också ser de så glesa ut p.g.a. “varannansystemet”.)
Sen är de ca fem yttersta centimetrarna av hatten strimmig. Inåt mitten har hattytan spruckit upp i pyttesmå fjäll. Mitt i finns ett litet helbrunt område (men bara på den ena svampen) som kanske kan kallas blekmörkbrunt. På håll ser svampen vitaktig ut.
Kan förtydliga om kanten också. “Fransig”, skrev jag igår. Jag menade att kanten har spruckit upp runt om.
Tack ändå för svar! Men det är nog inte så lätt utan bild…
Åh, förlåt! Jag borde inte skrivit något om några sporer, för det där vet jag egentligen inte mycket om. Det enda jag kan säga ju är att foten mörknar neråt. Skivorna är vita/ljusa. (Betyder det att sporpulvret är vitt??)
Övrigt om foten: Känns lite “ådrig” på ytan, “Karljohansaktig”. 3 cm uppe vid hatten , 4 cm vid basen, aningen klubbformad.
Mera info: Svampköttet vitt, kompakt, tynt hattkött. I foten ett litet hålrum. De breda skivorna (3cm på bredaste stället) är urnupna, de smala växer inte fram till foten. Doften är speciell. Plockad utanför Umeå.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.