0 912 visningar

14 svar

Svamptork

Majsan F

4 aug 2011 kl. 16:43

Någon som har erfarenheter av använda svamptork till kantareller? Eller är förvällnng att föredra?

0

Charlotte B

4 aug 2011 kl. 16:49

Jag har en OBH nordica svamptork och är helnöjd med den. Just kantareller tycker jag blir lite konstiga om man torkar dem bara på en tidning eller ett nät. Men när man torkar dem i torken blir de kanonbra.

Men det finns säker andra som tycker annorlunda. Men det är min erfarenhet.

Kram

0

Lill, Skellefteå

4 aug 2011 kl. 16:50

Att torka kantareller har diskuterats till och från i omgångar på detta forum.
Åsikterna går isär.
Tycker du ska försöka och avgöra själv vad du tycker.
Själv torkar jag.
Det man måste tänka på sen när man ska tillaga de torkade kantarellerna är att de behöver extra lång blötläggningstid och extra lång avkokningstid. Har man för brottom blir de beska.
Lycka till!

0

Majsan F

4 aug 2011 kl. 16:54

Tack Charlotte o Lill. Vi har köpt just en OBH Nordica svamptork och jag skall prova nu.

0

Nestor

5 aug 2011 kl. 12:21

Vart ska man köpa en OBH Nordica Svamptork?

Hoppas finns det svamp att torka, här i Stockholm är mycket torrt i marken det verkar hopplöst att hitta svamp i år. Man få hoppas att det kommer regn snart.

0

Charlotte B

5 aug 2011 kl. 14:24

Jag köpte min på Mediamarkt

0

Katrin

14 aug 2011 kl. 09:31

Jag köpte min i en Hemma butik

0

gunhild Nordås

14 aug 2011 kl. 09:56

Detta är nog den bästa svamptorken. http://www.europlast.se/

0

Trollehatt

14 aug 2011 kl. 10:09

Hur tätt kan ni lägga svampen i ollan, någon som kan visa på bild. Känns som den inte sväljer så mycket svamp åt gången men jag har säkert fel :-)

0

buffy

14 aug 2011 kl. 10:49

Jag lägger svamparna i tunna skivor tätt men inte överlappande. Den sväljer inte jättemycket, den jag har, men det är bättre än att torka i fönsterkarmar eller med värmefläkt som jag gjorde förut.

Sen vrider jag ållorna ett kvarts varv då o då under torkningen för att torken är inte lika varm runt om.

0

Leo

15 aug 2011 kl. 11:17

Jag föredrar att torka kantareller, tycker att de får en fastare konsistens och blir i min smak godare. Jag brukar låta dem lufttorka i några dagar och sedan torkar jag dem i ugnen, max 50 grader och helt öppen ungslucka. Funkar hur bra som helst!

0

Elzy

15 aug 2011 kl. 14:28

Jag håller med dig Gunhild!
Jag är barnsligt förtjust över min Evermat funkar jättebra!

0

Kjell Rilbe

15 aug 2011 kl. 16:48

Någon som kan jämföra Evermaten med Stöckli-torken som annonseras till vänster här på guiden? http://www.svamping.se/

OBH-torken har jag och den funkar men jag tycker den är dålig på följande sätt:

1. Ollorna passar dåligt på varandra. Lätt att halka snett. Svårt sätta dem “rätt”. Det är för stort spel mellan inner- och ytterdiameter så att säga.

2. Gallret är för grovt, både för stora maskor och för tjocka “grenar”. Torkad svamp ramlar igenom hålen, även ganska stora bitar. De klistrar fast på de tjocka “grenarna”.

3. Inget temperaturreglage. Verkar bli för varmt. Jag mätte 70 grader. Svamp ska väl helst torkas på högst 40-50 grader?

4. Den väsnas.

5. För få ollor.

0

Hassela

15 aug 2011 kl. 19:39

Har hafr min Evermat sedan mitten av -70 talet. I mer än 35 år. Håller än och jag är mycket nöjd med den. Den har gått för jämnan varje höst.

0

E Bååth

15 aug 2011 kl. 20:30

Jag har haft Evermaten i många många år och är helnöjd. Temp bör regeleras när man torkar svamp, mellan 40-50 grader, beroende på svamp. Jag plockar bort torr svamp från nedersta ollan och fyller på uppifrån och det fungerar bra.Lills råd ang kantareller tror jag fun´gerar bäst, själv torkar jag bara små kantareller.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone